Waarom groeien vingernagels sneller dan teennagels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult het niet geloven, maar ik vroeg me dat vandaag ook af :)

Het beste antwoord

Vingernagels groeien 2 à 3 maal zo snel als teennagels.
Maar dat niet alleen. Je grote teennagels groeien op hun beurt ook weer sneller dan je andere teennagels.
En de nagels aan je dominante hand groeien sneller dan die van je andere hand.
Er zijn een hoop theorieën waarom dat nou allemaal zo is.
Waarschijnlijk laat het lichaam de nagels aan de meest gebruikte ledematen het snelst groeien, zodat eventuele beschadigingen het snelst weer zijn hersteld.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt plausibel +1,
dacht zelf ook dat onze voeten hun grijpfunctie verloren hebben.

Andere antwoorden (3)

Bij mij groeien ze even snel hoor!
Weet niet of het kan, maar wellicht dat er minder zuurstof komt bij je teennagels?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de teennagels minder snel groeien omdat deze worden 'tegengehouden' door strak zittend schoeisel.
14 jaar geleden
Omdat je je handen intensiever gebruikt dan je voeten.