Wat is basolateraal?

Ik ben een verslag aan het maken over o.a. het effect van stress op het geheugen. In verschillende bronnen kwam ik dit woord tegen in combinatie met de amygdalae.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat hiermee bedoeld wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
16.1K

Antwoorden (2)

Bij gepolariseerde cellen wordt er verwezen naar verschillende celmembranen met verschillende functies:
De apicale en de basolaterale kant.
De cel 'sorteert' dan de stoffen voor de respectievelijke membranen via een complexe verzameling van intercellulaire machinerieën.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus eigenlijk een manier om te bepalen welke stoffen de cel wel in kunnen komen en welke niet? Dus als ik deze zin heb:
"Tijdens een stressvolle situatie zorgen veranderingen in onze hersenen en dan vooral het basolaterale gedeelte van de amygdala ervoor dat onze hersenen worden omgezet van een standaard ‘ophaal’ modus naar een toestand waarin het encoderen van nieuwe informatie prioriteit heeft. " dan zorgt een verandering in dit basolaterale systeem ervoor dat de modus van de hersenen wordt omgezet, doordat de ene stoffen niet en de andere stoffen juist wel worden doorgelaten.
Drie gebieden in de hersenen zijn betrokken bij angst: de amygdala, de mediale prefrontale cortex en de hippocampus. Met name de amygdala speelt een centrale rol bij het ontstaan (de vreesconditionering) en de vermindering (het “afleren”) van angst.De amygdala bestaat uit twee delen:
- de basolaterale amygdala, die informatie ontvangt over de geconditioneerde- en ongeconditioneerde stimulus.
- en de centrale nucleus, die informatie krijgt die eerder door de basolaterale amygdala is verwerkt.

Lateraal betekent: aan de zijkant/buitenkant.
Baso komt van basaal: aan de basis liggend.
Basolateraal is dus wat zich aan de zijkant van de basis bevindt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik denk ik het antwoord van Escape dan verkeerd begrepen heb.
De basolaterale amygdala is dus eigenlijk het 'ontvangstgedeelte' van de amygdala? Met dat gedeelte worden de prikkels/hormonen ontvangen.