Wat gebeurd er met de lucht die je inademt? (zie omschrijving)

Als je lucht inademt, bijv. 3 liter, adem je niet alles uit, bijv. 2 liter. Maar wat gebeurd er dan met die andere liter, die je niet uitademt?
Gaat die naar je cellen ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Antwoorden (6)

Je ademt evenveel in als uit anders werd je steeds dikker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ademt grofweg net zoveel in als uit, hoor.
In je longen wordt de zuurstof er uitgehaald dat je bloed in gaat, en uitgewisseld voor stikstof uit je bloed. De lucht die je uitademt bevat dus minder zuurstof en meer stikstof, maar het blijft wel gewoon dezelfde hoeveelheid - of je moet een enorm gat in je long hebben, maar dat zou je merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel stikstof. Maar ook koolstofdioxide en zo nog wat gassen die we niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke nu begrijp ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, hier ben je toch echt abuis: het bloed neemt zuurstof op en staat kooldioxide af.
Stikstof komt ongewijzigd bij elke ademtocht naar buiten.
Wellicht verwar je stikstof met kooldioxide door het feit dat een overmaat kooldioxide ook tot verstikking leidt, maar CO2 is geen N2
Er blijft altijd lucht achter in de longen.

Als je lucht inademt, zorgen spieren ervoor dat ze de ruimte in de longen groter maken, hierdoor ontstaat er onderdruk in je longen en stroomt er lucht naar binnen.
Als je uitademt, drukken je spieren deze ruimte in, waardoor er lucht naar buiten wordt gedrukt.

Echter, je spieren kunnen nooit alle lucht eruit duwen, daar is het lichaam niet voor gebouwd. Er blijft dus gewoon lucht achter in je longen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zoals Jaap 1970 en Marleen ook al zeggen: Je ademt ongeveer evenveel lucht in als uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ademt evenveel in als uit. Je hebt alleen in je longen "restvolume" zitten. Dat is ongeveer 1 liter lucht. Dat heb je nodig voor als er iets met je gebeurt. bijv. je houd je adem in om te duiken. Je hebt het gevoel dat je geen lucht meer krijgt, maar die heb je nog wel in je longen zodat je nog kan blijven leven. Daarom ga je niet zo snel dood als je probeert je adem in te houden omdat je de "restvolume"nog in je longen hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook heb je het nodig omdat anders de longen helemaal dicht gaan door de spieren van je longen omdat er geen lucht meer in zit. Daarom heb je nog de "restvolume".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als de lucht in je longen is, gaat de zuurstof door gaswisseling in je bloedvaten en door de bloedvaten naar je cellen, dan zou je toch minder uit moeten ademen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, want bij gaswisseling geeft het lichaam zuurstof aan het bloed af en neemt koolstofdioxide vanuit je bloed op. Je ademt dan evenveel lucht uit, alleen de samenstelling van de lucht is anders want als je uitademt, dan adem je meer koolstofdioxide uit dan dat er bij inademen in komt en minder zuurstof uit als je uitademt, en meer zuurstof bij het inademen.
Door het vergroten en verkleinen van de borstkas zal steeds ongeveer hetzelfde volume lucht in de longen gezogen en weer uitgeblazen worden.
In de longen wordt de zuurstof uit de lucht uitgewisseld met de kooldioxide die door het bloed wordt afgestaan.
De stikstof die ongeveer 4/5 deel van de atmosfeer uitmaakt komt ongewijzigd weer naar buiten, daar doet ons lichaam helemaal niets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ademt wat meer uit, doordat ook een flink gedeelte het voedsel en het drinken via de ademhaling weer het lichaam verlaat. Aan liters maakt het niet zoveel uit, maar omdat je CO2 uitademt en O2 in is er wat gewichtsverschil tussen de ingeademde en uitgeademde lucht. Ook het water dat je drinkt en dat bij verbranding in je cellen ontstaat verlaat het lichaam gedeeltelijk via de ademhaling, dat scheelt wel wat in het volume.