Wat is de functie van gezichtsbeharing zoals we bij mannen zien?

En waarom hebben vrouwen over het algemeen geen dikke snor en baard?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werk meestal buiten en als het koud is laat ik mijn baard staan, ik heb dan veel minder last van een koud gezicht
alleen m'n vrouw is d'r niet zo blij mee

Antwoorden (3)

het is een teken van mannelijkheid..
en ter bescherming van het gezicht..vroeger waren het de mannen die onder erbarmelijke omstandigheden door weer en wind moesten..
en door de beharing werden ze beschermd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In lang vervlogen tijden gingen de mannen op jacht terwijl de vrouwen voor de kinderen zorgden.
Deze soms barre omstandigheden vereiste in die tijd een verschillende beharing....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een geslachtsverschil, om mannelijkheid te benadrukken en de mate van geslachtsrijpheid en dergelijke.
De baard zou ook nog een functie als intimidatiemiddel kunnen hebben, maar daar houdt het wel mee op. Door de intimidatie die van een baard uitgaat is het misschien gebruikelijk geworden hem af te scheren in deze maatschappij, waarin intimidatie ongewenst is. Hells angels zijn denk ik een goed voorbeeld van intimidatie, met hun zware baarden en het imposante geluid van hun motoren.

Het is erg gezocht om naar functionaliteit in de overleving te zoeken voor geslachtskenmerken, deze kenmerken dienen om reproductief succes te vergroten en dat is belangrijker dan overleving van het individu. Voor de koude maakt het niets uit, ook de mannelijke Sumatraanse orang oetan heeft namelijk een fraaie rooie baard.

Binnen de primaten zijn legio voorbeelden te vinden van verder functioneel irrelevante kenmerken, zoals de zilverrug van gorillas, en de felle kleuren van de kop van de mandril, het opgezwollen achterlijf van wijfjes in oestrus etcetera.

Vrouwen hebben geen snor en baard, omdat mannen daar niets van moeten hebben en ze dus laatste keus worden als het op paarbinding aankomt. Zelfs op de kermis kom je nu geen vrouwen met baarden meer tegen. In India zijn er trouwens wel bevolkinggroepen waarvan de mannen geen bezwaar hebben tegen behaarde vrouwen.

Je moet er ook rekening mee houden dat het mannelijk en vrouwelijk lichaam worden aangelegd onder invloed van hormonen, voor de baard zijn androgenen van belang die door vrouwen in veel mindere mate worden geproduceerd.