Waarschijnlijk niet, omdat er vrij veel verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersens zijn. Conclusie van het onderzoek is dat vrouwen er beter in zijn dan mannen. Bij kinderen hoeft dat nog niet het geval te zijn natuurlijk, maar dat ligt wel voor de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kortetermijngeheugen is het geheugen dat informatie voor een korte termijn vasthoudt. Dit kan variëren tussen enkele seconden tot enkele minuten. Het kan bovendien een beperkte hoeveelheid informatie bevatten. Iemand die bijvoorbeeld probeert een nieuw telefoonnummer te onthouden, zal dit waarschijnlijk weer zijn vergeten als hij even door iets of iemand anders is afgeleid. Hierin is geen verschil tussen jongens en meisjes.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is er ook niet het is een normale functie die aanwezig is en die beperkt is dus wat onthoud je korte termijn geheugen wel en wat niet.
ik denk dat dit niet algemeen te beantwoorden is omdat er vele factoren zijn die uiteindelijk het KTG bepalen.

-hoe wakker ben je, en heb je goed gegeten (moe blokken op nuchtere maag is niet bevorderlijk)

-selectieve aandacht (waar kan je je aandacht op richten, krijg je alles wel mee?)

-emotie (wat je aangrijpt, aanspreekt, onhou je langer)

- de interesse (linda weet wat tante toos gisteren aanhad, pim weet het typenummer van ome kees zijn nieuwe auto nog. de heeft tante toos amper gezien want die luisterde naar het verhaal van ome kees zijn nieuwe car)

-begrip (de technische info van moe kees zijn kar geen abracadabra dus de info is opgeslagen en terug te halen)

- hoeveelheid info die je kan onthouden (er verdwijnen dingen deels of in zijn geheel. op 1 avond 20 proefwerken in je hoofd te stampen lukt niet, als zou je er de tijd voor hebben)

- herhaal je, orden je, leg je verbanden dan blijven dingen hangen en gaat het soms in het kastje 'lange termijn geheugen'

- geestelijke problemen zijn een oorzaak om dingen te vergeten of niet op te pakken/registreren.
een zwartgallig iemand weet bv niet meer welk weer het morgen gaat worden ook al was het op het nieuws, maar iemand die naar het strand wil weet dit nog wel.

-twijfel en zelfvertrouwen
had ik het wel goed? ik heb het vast verkeerd gehoord euh... ik weet het niet meer....

- een black out (stress, hoge verwachtingen) waardoor boel kan blokeren (tilttttt)

- dissociatie:
het zien van een ernstig ongeval, maar je er niets meer van herinneren terwijl je er wel bij was.

-biologische oorzaken:
niet kunnen concentreren (adhd)

opgeslagen dingen niet terug kunnen halen op het juiste moment

niet kunnen opslaan automatiseren (dyslectie, dyscalculie bv)

moelijk terughalen van opgeslagen info (er komt van alles boven maar niet het juiste)

waarnemen intrepeteren van waarnemingen
(pietje vond kees boos, kaatje vond van niet, en onthouden beiden wat anders)

valse herinnering
met te veel fantasie waar geen onderscheid in te maken is herinnert sjaak zich de blauwe smurf van zojuist, maar tonnie krabbelt zich op zijn hoofd en kan zich geen smurf herinneren.

leeftijd (dementie)

etc etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzinnig is mogelijk als je van de statistiek uitgaat idd, gemiddelden van een grote meute op een bepaald moment. prima uitgangspunt zo'n mediaan. door 20 euro tegenover een test te zetten is het nog maar de vraag of het een beeld schept van de werkelijkheid waar men continu info vergaart en waar de focus op meer aspecten gericht kan zijn dan enkel een test van bepaalde duur. volgens mij spreek ik nergens over testen en gemiddelden maar over factoren die #mogelijk# van invloed #kunnen# zijn op het korte termijn geheugen. met veronderstellingen (slaap, of andere factoren) test je congintie los van cognitieve factoren. jij richt je op statistieken, en ik ben van mening dat als je het zo goed mogelijk wil testen alle mogelijke factoren zoveel mogelijk op elkaar af moet stemmen. bovendien kan je spreken over een ultra kort termijn geheugen en het gewone korte termijn geheugen wat voor het gemak ook nog even onder 1 noemer gegooid wordt. kortom, je hoeft het niet met me eens te zijn. ik geef enkel een persoonlijke mening die je gerust af mag doen als onzin omdat we het niet vanuit de zelfde invalshoek bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dank je wel voor 'het vergiet' en voor het +je :))