koraal is niet 1 dier, maar bestaat uit verschillende diertjes.

dat ze weten te overleven en zich voort kunnen planten wil nog niet zeggen dat ze een bewustzijn hebben, ze zijn zich vast niet bewust van hun mentale processen dus ik denk dat ze geen bewustzijn hebben.

bij mijn weten hebben ze ook geen hersenen dus lijkt het helemaal lastig om een bewustzijn te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn idee, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je. :)
ben overigens ook benieuwd naar het idee van de o zo geheimzinnige minnaar ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
soms snap je er niks van.
maar ja. lekker belangrijk! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Elk facet van "Het Leven" IS een vorm van Bewustzijn.
Dus ja,
ook koraal IS een vorm van Bewustzijn.

Dat valt met het rationele verstand niet altijd te begrijpen doch wetenschappelijke onderzoeken hebben reeds meermaals bewezen dat elk elementair deeltje van de Schepping over een evenwaardige vorm van Bewustzijn beschikt.

Met andere woorden, er is niets dat geen Bewustzijn IS.

Er bestaan eindeloze artikels en filmpjes over diverse manifestaties van Bewustzijn.
Je hoeft maar te Googlen op woorden als bewustzijn, snaartheorie, kwantumfysica enz. om er stapsgewijs meer over te weten te komen.
Als iets ons écht interesseert dan stopt de zoektocht naar antwoorden nooit meer en dan begint pas het échte Bewust worden over ons aller 'superpositie' in het Eindeloos Bewustzijnsveld.

Veel plezier op Jouw persoonlijke ontdekkingsreis ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anna: voor een + moet je op het linker duimpje gaan staan, en even de linker knop van de muis indrukken ;0-)
Ze zijn toch betrekkelijk gevoelig voor hun omgeving, daarom kunnen ze zich op geschikte tijden massaal voortplanten. Ze reageren dus wel op hun omgeving maar min of meer als een automaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij, dat lage organismen zoals koraal niet over een bewustzijn beschikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste bestaat het koraal zoals wij het kennen uit twee verschillende delen;

Het dode versteende deel.

Het levende deel dat zich hecht op het dode rif.

Uit allerlei proeven is gebleken dat levende Alcyonaria en Zoantharia een lichte vorm van bewustzijn moeten hebben, deze diertjes zullen, in dien ze van hun plek geraken terug opzoek gaan naar een plek waar ze voldoende voedsel kunnen opvangen en zich kunnen voortplanten, dit kan niet zomaar onder de noemer instinkt geschoven worden.