Is er een verschil te zien tussen longmetastasen en een longontsteking op een röntgenfoto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Moeilijk, men ziet wel afwijkingen, daarom zal er altijd verder onderzoek nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , dat is er, longmetastasen zijn immobiel terwijl haarden bij longontsteking zich verplaatsen (bv. door hoesten)
Ook is de wijze van versprijding anders maar om alles uit te sluiten zal men vaak niet onder een biopt uit kunnen.
Helaas komen longontsteking en uitzaaiing ook wel tegelijk voor. Dat ben je er met een pneumococcen test niet.
Op die wijze ben ik mijn vader verloren, de uitzaaiingen werden niet op tijd opgemerkt bij een longontsteking....
Meestal is men bij rokers scherper in het letten op comorbiditeit maar ook als je als kind veel "meegerookt" hebt (dus uitsluitend rook van andermans rokerij hebt binnen gekregen) moet je ook alert zijn op longkanker.

Het vereist wel een vaardig arts (of laborant) om de zaak goed in te schatten en dan nog gaat het wel eens mis.
Het juist inschatten van beeldmateriaal als Rontgenfoto's MRI's en echo's is een vak apart.