Heeft je hart echt invloed op je emoties?

Of is het puur een hersending?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (5)

Emotie's hebben grote invloed op bepaalde processen in je hersenen, dus ook op je hart.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb geantwoord op je toelichting.
Je vraag is anders.
Je hart zelf kent geen emotie's, jammer voor al die schrijvers en dichters, die het hart laten spreken, vanuit hun hart handelen, een groot hart hebben, een goed hart hebben, wat op je hart hebben, zelfs harteloos zijn.
Dus heeft je hart geen invloed op je emotie's.
Toen de allereerste hartoperatie was gelukt, vroeg men zich toen ook al massaal af, of de persoon met het nieuwe hart, ook persoonlijk veranderd was.
Nee natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is net andersom. Niet of emoties invloed op je hart hebben, maar vice versa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou is 'ie beter :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om de helft van de minnetjes recht te trekken een (c)+ recht uit het hart ;-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet echt zo dat hart invloed zal hebben op je emoties,wel is het zo dat je emoties invloed kunnen hebben op je hart.
Daarom ook dat de meeste mensen die een hartaanval kregen,dit kregen na een hevig emotionele opwinding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies!
Het is inderdaad een hersending.
Emoties zijn reacties van je hersenen op bepaalde gebeurtenissen.

Je hart heeft dus geen invloed op je emoties.
Je hart is een spier.

Het hart is een holle spier die door zich samen te trekken bloed door het lichaam pompt.

Het idee dat emoties ook in het hart zetelen
komt voort uit de tijd dat men nog niet zo op de hoogte was van de werking van het menselijk lichaam.

En het hart is natuurlijk wel de belangrijkste spier, orgaan van het hele stelsel.

Bovendien voel je door je onwillekeurig zenuwstelsel
gevoelens rond je hartstreek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hart heeft dus geen invloed op je emoties.

Emoties hebben in bepaalde mate wel invloed op de werking van je lichaam. Dus ook op je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent je er wel bewust van dat je hart sneller gaat kloppen en dat kan de opwinding vergroten. Mogelijk wordt er ook meer adrenaline van bijniermerg naar de hersenen gepompt, zodat het zichzelf versterkend effect wordt vergroot. Het hart produceert zelf ook een hormoon bij bloeddrukstijging, maar dat is van invloed op je nieren en is een terugkoppeling om de bloeddruk weer naar normaal te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hart zelf heeft niet per definitie geen invloed op emotie (tenzij iemand een harstilstand heeft gehad bv, en en hierdoor enorm angsti, onzeker en gefrustreerd van kan worden.

emotie is een innerlijke beleving. hoe iemand het kan beleven kan biologisch bepaald zijn (bv bij een emotionele stoornis kunnen er erfelijke factoren meespelen)

ook hetgeen je mee gemaakt hebt kan hier grote invloed op hebben. (iemand die een gebeurtenis in het verleden niet heeft verwerkt bv waarbij de emoties meer de boventoon voeren dan bij een emotioneel stabieler persoon)

emotie is deels ook 'menseigen' en gebeurt onbewust. dit zien we aan o.a. aan nonverbale communicatie.
(fysiologische reacties, soms heel duidelijk, en soms heel subtiel en nauwelijks zichtbaar)

ik denk dat buiten de biologisch bepaalde aanleg, en het 'menseigen' aspect (reageren vanuit een reflex) emoties vooral een weerspiegeling zijn van een persoonlijke beleving. (wat veel over de persoon kan zeggen)

het is dus idd een 'hersending' wat door meerdere factoren bepaald wordt.

dat neemt natuurlijk niet weg dat emotie het hart snoeihard kan raken en het mogelijk is om bv een gebroken hart als zodanig te voelen.
emoties hebben vaak wel invloed op het hart (versnelde hartslag, of juist een rustigeren hartslag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indirect heeft je hart wel degelijk met je emoties te maken. Het is dus niet puur iets waar alleen je hersenen mee te maken hebben. Dit heeft te maken met de wisselwerking die je hart en het brein hebben bij emoties.

Onderzoekers van het HeartMath instituut denken dat het hart een significante rol speelt in het functioneren van de menselijke intelligentie, emoties en persoonlijkheid. Recent onderzoek heeft aangetoond dat er een link is tussen het hart en het brein. Het hart is daarbij in een constante dialoog met het brein, waarbij emoties de signalen die het brein naar het hart stuurt doet veranderen en het hart op complexe manieren antwoord.

Als we gevoelens als boosheid, frustratie, angst en onveiligheid ervaren wordt het hartritme onregelmatig. Deze onregelmatige patronen worden naar de emotionele centra in het brein gestuurd die deze als negatieve en stressvolle gevoelens herkend. Deze signalen creëren de werkelijke gevoelens die we in het hart en de rest van het lichaam ervaren.
Er ontstaat een kettingreactie in het lichaam, de concentraties van hormonen die met stress te maken hebben stijgen, bloedvaten trekken samen, de bloeddruk wordt verhoogd en het immuun systeem geactiveerd. Op ten duur kunnen als herhaaldelijk plaatsvindt serieuze gezondheidsproblemen ontstaan.
Het tegenovergestelde zou plaatsvinden als we emoties als liefde, geborgenheid, waardering en compassie ervaren. In dat geval vinden er juist harmonieuze hartritme patronen plaats, die het brein laat kennen dat het hart zich goed voelt en daardoor vaak een warm gevoel in het gebied van het hart wordt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow... +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! Alles is met elkaar verbonden, maar de minnaar denkt daar anders over... die leeft waarschijnlijk een eenzaam bestaan in die ene nog werkende hersencel. ;-)
Ja, ik ben een beetje sarcastisch, en ook mijn hart heeft het even zwaar te verduren, en je weet nu waarom... :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt en hoe gevoeliger je wordt hoe meer je dat oppikt...
thnx voor weer een inzicht dat ik nu net even krijg maar niet uitspreek. Ja klotenieuws zeg :( sterkte !!