Hoe weet een vogel hoe die zijn nest moet bouwen?

Dat kan hij niet van zijn ouders hebben geleerd, want het nest waarin hij geboren wordt is al af voor hij het licht ziet. En het lijkt me niet dat je zomaar kunt veronderstellen dat het in de opvoeding zit. Ik denk dus dat het aangeboren kennis is ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.8K

Het beste antwoord

Een goed bewijs voor het feit dat het nestbouwgedrag aangeboren is is geleverd in onderzoek naar agapornissen. Als je een soort kruist die nestmateriaal in de bek meeneemt met een soort die het materiaal tussen de veren stopt alvorens weg te vliegen dan vertonen de nakomelingen een heel vreemd gedrag en lijkt het of ze de kluts kwijt zijn.

Het is ook mogelijk om de stamboom van agapornissen vast te stellen aan de hand van nestbouwgedrag. Als je er meer van wilt weten kun je googlen op Dilger , Agapornis. De meest bekende publicatie is die in de Scientific American in januari 1962. Later is die nog verschenen in een soort special met meest baanbrekende artikelen, die ik toevallig een keer in de ramsj heb gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De grondslag voor dit gedrag zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad in de DNA liggen, maar er word gezegd dat, met de jaren, een vrouwtje (of mannetje) steeds beter word in de nesten bouwen, waardoor het ook als geleerd gedrag word gezien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ik er wel nog bij wil zeggen, er zijn zoveel vogel soorten, ik denk dat er ongetwijfeld soorten zijn waarbij het volledig aangeboren kennis is, en bij een ander soort volledig geleerd, en bij andere weer een mengeling van beide :)

Mocht je nog meer willen weten en ooit bij een bieb zijn, ik heb gehoord dat de boek: Bird Nests and Construction Behaviour geschreven door Mike Hansell erg interessant is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw link verwijst eigenlijk naar hetzelfde onderzoek als hieronder is aangehaald. De beschrijving is wel wat beter. Hier staat dat Walsh vooral concludeert dat leren een rol speelt en dat dus in elk geval niet alles is aangeboren. Walsh gaat volgens mij te ver in zijn conclusies als hij afwijst dat vogels een 'genetic template' gebruiken. Volgens mij sluiten zijn waarnemingen zo'n genetisch model niet uit, maar wel dat dat het hele verhaal zou zijn. Het is verder redelijk recent werk. Ik neem aan dat er verder niet veel bekend is. Dat vind ik wel raar, want er zullen toch wel eens vogels in het nest van een ander terecht komen. Als het al niet per ongeluk is, dan zou ik toch verwachten dat iemand er wat mee geëxperimenteerd had. Misschien met vogels vanuit een broedstoof?
Dat zal instinct zijn, net zoals de weg weten naar het zuiden. Ze voelen het aan, ze weten het vanuit hun natuur. Het zijn oerdriften en leiden tot overleving van de soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weg naar de zuiden weten ze door middel van biologische kompassen, ze maken gebruik van de magnetische velden, maar ook van de zon kompas en ster kompas. De richting waarnaar ze naartoe migreren, dat is inderdaad vaak genetisch vastgelegd, maar ook niet voor alle soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hebben van een biologisch kompas betekent niet dat ze de weg weten. Je moet ook weten hoe je dat kompas moet gebruiken, dat je in een bepaalde periode naar het zuiden moet bijvoorbeeld. Navigeren op sterren komt me helemaal ongelooflijk voor, al meen ik te weten ik dat het inderdaad zo is. Hoe kunnen vogels dat aan elkaar aanleren? Daarbij weten vogels meer dan alleen richting (sterren en kompas) want ze navigeren naar een bepaalde plek waarbij de oost-west positie ook van belang is. Overigens kunnen ook veel vissen heel goed navigeren. Ik vraag me af of je onder zee ook een bruikbaar magnetisch veld hebt (zeewater is geleidend) en of vissen sterren kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het vinden van de juiste weg naar het zuiden, lijkt me nog wel te verklaren, maar hoe vindt een vogel vanuit Zuid Afrika de weg terug naar zijn eigen nest/ plaats?
Dit is niet uit te leggen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, zo van boven in de lucht heb je een mooi uitzicht op 't landschap beneden en kun je prima zien waar je bent natuurlijk. Jij kunt toch ook de weg naar je auto terugvinden in een vreemde stad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tom-tom-tweety? o.a. paling, schildpadden, zalm en kikkers beheersen ook het kunstje om terug te keren naar geboorte grond.
(en niet eens vanuit de lucht) het is wel te verklaren en uit te leggen eddepet. heel veel dieren beschikken over eigenschappen waarvan de mens zich op het hoofd moet krabbelen ;-) thermoreceptoren
(goh, het wordt koud, ik moet naar het zuiden, of juist naar koudere gebieden, flink eten om schaarste te overleven etc) mechanoreceptoren
mogelijk door meerderen organen/cellen die oa beweging verschil in druk waarnemelijk (zijnlijn van vissen) maar ze nemen trillingen waar (het is nog niet zo heel lang bekend dat een olifant kan waarnemen met zijn voeten bv: het waarnemen van trillingen door de dikke huid heen) elektroreceptoren
als het ware heel scherp kunnen ruiken (de winter ruikt anders dan de herfst? bv) en vooral magnetoreceptoren (positie bepalen/terugvinden) welke te herkennen zijn aan aardmagnetische stralen. de 'post'duiven blinken hier vooral in uit (laat ze los in een ander land, ze vliegen wat rondjes -waar ben ik- stellen de tomtom in en gaan huiswaarts alsof ze de route dagelijks vliegen) ;-)
ja dat klopt vogels zijn met die kennis geboren.

Een mens kan pas architect worden na zich geduldig en vastberaden te hebben ingespannen. Maar de vogels – die bekend staan als de bekwaamste wezens op vlak van nesten bouwen – hoeven niet zo lange tijd inspanningen te leveren om nesten te kunnen vervaardigen. Want alle soorten vogels worden geboren met de kennis van de soortspecifieke technieken om nesten te maken en construeren heel hun leven lang deze feilloze structuren. Om nesten te bouwen, graven de vogels grond af, boetseren ze modder of leggen ze takken op elkaar en bouwen ze met grote zorg sterke muren.

kijk op de site om alles te weten te komen over nesten van vogels. http://us3.harunyahya.com/Detail/T/EDCRFV/productId/30420/VOGELS_WORDEN_GEBOREN_MET_KENNIS_VAN_ARCHITECTUUR
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik waardeer je antwoord, maar na lezing van de tekst merk ik dat er weinig wetenschappelijks aan is. De tekst verwijst naar God als maker van alles, en Hij heeft het natuurlijk goed gedaan. Maar waaruit blijkt nu het verschil of vogels bij geboorte al weten hoe ze een nest moeten bouwen, of dat dat (deels) bij leven is aangeleerd?
Nieuw onderzoek wijst erop dat ‘nestje bouwen’ deel uitmaakt van het curriculum van vogels: het is namelijk geen instinctieve aangelegenheid.
Wetenschappers bestudeerden de maskerwever: een vogeltje dat hele mooie en complexe nestjes maakt. En de studie levert opvallende resultaten op.
Techniek
Er bleken namelijk grote verschillen te zitten tussen de nesten die verschillende vogels maakten. De ene vogel bouwde bijvoorbeeld van links naar rechts, terwijl de ander het net andersom deed. Ook lieten jonge vogeltjes nog wel eens wat materiaal vallen. Maar wanneer de vogels ouder werden, gebeurde dat steeds minder vaak.
WIST U DAT…
…slakken een ritje door de darmen van een vogel kunnen overleven?
Bewijs
Voor onderzoeker Patrick Walsh is dat het bewijs dat nestjes bouwen een leerproces is en niet zozeer een vaardigheid die de dieren dankzij hun instinct direct goed onder de knie hebben. “Als vogels hun nesten volgens een genetisch sjabloom bouwden dan zou je verwachten dat alle vogels elke keer hun nesten op dezelfde manier zouden bouwen,” legt hij uit. “Maar dat is niet het geval.”
Blijkbaar is ervaring bij het bouwen van een nest heel erg belangrijk, zo concluderen de onderzoekers in het blad Behavioural Processes. “Zelfs voor vogels geldt: oefening baart kunst.”...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitermate boeiend onderwerp.
Lang geleden heb ik een studie gedaan naar het bouwen van nesten bij de reigers.
De hele lichaamsbouw van een reiger is ingesteld om langs en door, ondiep water te lopen, maar het is geen watervogel, maar ook geen weide vogel, geen bosvogel enz.
Maar zijn nest maakt hij boven in de toppen van hoge bomen en het liefst met veel andere reigers bij elkaar.
Maar hoe goed de reiger ook door ondiep water kan lopen, zo volkomen stuntelig verplaatst hij zich door de boomtoppen.
Maar gaat hij daar een nest maken, is het helemaal lachen geblazen, de meeste takken vallen, vooral in het begin, naar beneden.
En de reiger " weet" welke takken dood zijn aan de boom, hij kan alleen dode takken afbreken voor zijn nest.
De takken moeten een bepaalde lengte hebben, ook dat "weet" hij.
De takken moeten volgens een bepaald systeem gerangschikt worden, hij steekt ze tussen de anderen in, ze worden bijna gevlochten.
Hij " weet" hoe breed en diep het nest moet worden en vooral de plaats in de top van de boom, zonder dat het nest er uit waait.
Veel kennis is aangeboren, pure informatie, ontstaan tijdens de evolutie.
Doorgegeven door de genen en bijgeleerd door de ervaringen van hem en de andere in zijn omgeving.
En zeer waarschijnlijk worden nieuwe ervaringen weer via zijn genen, doorgegeven aan de volgende generatie.
Want de evolutie gaat als maar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"En zeer waarschijnlijk worden nieuwe ervaringen weer via zijn genen, doorgegeven aan de volgende generatie." Dit was eigenlijk de reden van mijn vraag. Ik heb bij een andere vraag over overerving van herinneringen http://www.goeievraag.nl/vraag/konden-mensen-herinneringen-erven.280370#1141405 gereageerd en die reactie bracht mij op deze vraag. Iedereen schijnt het erover eens te zijn dat ervaringen niet kunnen worden doorgegeven via de genen. Herinneringen zitten in de verbindingen tussen hersencellen. Kennis ook. Wellicht is een deel daarvan genetisch vastgelegd (zeker niet alles is bekend van onderzoek aan eeneiige tweelingen), maar ervaringen, opgedaan tijdens een leven, doorgeven via de genen? Dat zou een epigenetische weg vereisen. Voor zover ik de epigenetica begrijp is het een vorm van extra flexibiliteit die de genen bieden; het gaat dan niet echt om nieuwe genetische ontwikkelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijke selectie is natuurlijk ook van groot belang, heb ik zeker aan gedacht met mijn antwoord, maar eigenlijk loopt alles een beetje door elkaar heen.
Maar de reiger heeft al een bepaalde kennis gekregen door zijn genen, hoe een nest te maken.
Dus moet zijn verleden invloed gehad hebben op zijn huidige kennis.
Dus moet het mogelijk zijn, zijn bijgeleerde vaardigheden, ook weer genetisch door te geven, het kan niet alleen maar aan toeval liggen, maar mogelijk zie ik het verkeerd, zit ook maar hardop te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaringen worden zeker wel in het genenpakket vastgelegd. En dat is maar goed ook, want anders zouden alles steeds opnieuw in de natuur het wiel moeten uitvinden. Vanuit die genetische informatie zijn wezens in staat om allerlei overlevingspatronen te verwezenlijken.
Voor ik het vergeet.. +1 Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus
Ik denk dus dat epigenetica juist op de lange en zeer lange termijn effect heeft. Sterker, ik denk dat de mogelijkheden die het epigenetische mechanisme bieden alleen op de lange termijn kan werken (voor een volgende generatie) en dat die mogelijkheden zich dus alleen op de zeer lange termijn kunnen uitselecteren. Zelf zie ik het epigenetische mechanisme vooral als alternatief voor hogere organismen, waar het chromosoom van bacteriën zo is geoptimaliseerd dat het met één puntmutatie alternatieve mogelijkheden aan en uit kan zetten. Dit wordt aangeduid met "evolvability": een gen is beter als het dit soort flexibiliteit biedt, maar deze genetische eigenschap kan maar langzaam evolueren.
aangeboren instinct idd.
net zoals een vogel weet wat het wel en niet moet eten, en waneer het tijd is om bv naar zuiden te trekken.

ook zullen de hormoontjes een enorme invloed hebben waardoor het dier niet in de periode van schaars voedsel en teveel warmte/kou voor het nageslacht zal zorgen.

kortom, samen met het instinkt en de hormonen weet een vogel dat de meest gunstige periode is aangebroken om voorbereidingen te treffen voor het nageslacht.

(overigens lijkt het alsof duiven hier niet zo heel behendig in zijn en het ingebouwde bouwplan niet zo hebben meegekregen) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duiven zijn gewoon lui geworden, de mensen zorgen vaak voor hun natje en droogje.. ;-)
Zoals met veel dieren wordt de afhankelijkheid van de mens steeds groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de houtduiven moeten zichzelf toch zien te redden zonder mens.
als ik hier vanaf 3 hoog in de berk keek afgelopen jaar was het me helemaal duidelijk dat duiven er niet altijd in uitblinken. heb me erover verbaasd dat de jongen er niet dwars doorheen vielen ;-)
Bij een levend wezen zitten er sommige dingen al in de genen bijvoorbeeld hoe het seks moet bedrijven, of hoe het moet lopen, zwemmen of vliegen. Bij een vogel is dat ook bij een nest bouwen want dat is een zeer noodzakelijk onderdeel van het leven van een vogel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat die relatie die je legt met seks wel scherp. Seks hoef je ook niet te leren; als het zover is weet je wat je moet doen. Het is een vorm van aangeboren kennis. Tegelijk zal ook daarbij oefening helpen je technieken te verbeteren. Verder is de wijze waarop seks bedreven moet worden natuurlijk ook soortspecifiek.