Wat is het verschil tussen klassieke conditionering en operante conditionering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
57.7K

Het beste antwoord

klassieke conditionering:
Door twee prikkels altijd tegelijk te geven, gaat het individu de twee met elkaar associëren.
Beroemd voorbeeld: De hond van pavlov kreeg altijd eten wanneer een belletje ging; wanneer het belletje ging, liep de hond het water al in de mond.

Operante conditionering:
Het individu wordt beloond of gestraft, zodat hij de handeling gaat associëren met iets leuks of iets vervelends.

Toegevoegd na 52 seconden:
tweede voorbeeld: Een stikkertje in je schriftje op school als beloning, of voor straf vroeg naar bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het onderzoek naar klassieke conditionering werd uitsluitend aandacht besteed aan onwillekeurige responsen. Het dier hoefde hier dus zelf geen gedrag voor te initiëren, want dit werd uitgelokt door stimuli. Bij operante conditionering wordt uitgegaan van het gedrag van het dier zelf, niet van stimuli die dit gedrag uitlokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klassiek conditionering is reactie op een stimulus. ( S-R )
Operante conditionering gaat er van uit dat de Stimulus een prettige consequentie moet hebben op het gedrag om het gedrag voor te laten zetten. ( S-R-C )
Zo begreep ik het, kort samengevat.

Toegevoegd na 4 minuten:
En een vervelende concequentie op de reactie ( het gedrag ) zou er voor moeten zorgen dat het gedrag in frequentie afneemt.