weet iemand wat chromosomen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Dit leer je toch met biologie op school?
bamibal
12 jaar geleden
Weet iemand wat Google is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka.
Dat verschilt per school, opleiding en profiel. @lucasdamen.
Via google kan je genoeg over chromosomen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat sommige lui zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou dat erfelijk bepaald zijn???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de chromosoompjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@moolkeesje
zeer waarschijnlijk wel.....
men zegt dat er een verband is tussen erfelijkheid, en die wokkel achtige kleine dingen van een chromoom-dinges-gevalletjes.
;-)) je ziet er vandaag overigens bijzonder schattig uit! mijn complimenten @zeeleguaan sssstttt.... niets verklappen hoor!! het antwoord op de vraag ligt niet voor niets NIET voor het oprapen. ;-)
(hmm.. vreemde zin eigenlijk)

Antwoorden (5)

Een chromosoom [Grieks: chroma = kleur; soma = lichaam] is een drager van een deel van het erfelijk materiaal (DNA) van een organisme. Het is een met kleurstoffen goed zichtbaar te maken eiwit-structuur in de celkern van eukaryoten. Prokaryoten (bacteriën en archaea) bezitten geen echte chromosomen maar ringvormig DNA, evenals plastiden en mitochondriën. Tijdens de celdeling worden de chromosomen goed zichtbaar door samentrekking (condensatie) van het chromatine. Aan het eind van een chromosoom zit een telomeer. Er zijn autosomen, X-chromosomen en Y-chromosomen.

Bij diploïde organismen, ook bij de mens, komen chromosomen voor in paren van homologe chromosomen, waarbij één exemplaar van de moeder komt en het andere van de vader. Homologe chromosomen hebben een gelijke opbouw, maar zijn niet identiek.

Gewoonlijk heeft een mens 46 chromosomen (23 paar). Bij de celdeling verdubbelt ieder chromosoom zich en bestaat dan tijdelijk uit twee identieke chromatiden. De celkern bevat dan 92 chromatiden. Als de chromatiden van elkaar gescheiden zijn blijven er 92 dochterchromosomen over, die later verdeeld worden over twee dochtercellen, zodat elke cel weer 46 chromosomen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een chromosoom is een drager van een deel van het erfelijk materiaal (DNA) van een organisme. Voor verdere uitleg: zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1
chromosomen zijn deeltjes uit een lichaamscel en een geslagtscel. zij bevatten informatie over erfelijke eigenschappen. een mens heeft 46 chromensomen in een lichaamscel en 23 in een geslagtscel. alle chromosomen komen in paren voor behalve de X en de Y chromosoom. als je XY hebt ben je een jongen en als ke XX hebt ben je een meisje. je kunt ook XXY hebben dan heb je een afwijking bv het syndroom van down ik hoop dat je wat hebt. aan me info;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn de dragers van de erfelijke eigenschappen (om maar eens een keer een kort antwoord te geven)

vroeger leerden wij dat op school trouwens....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoewel beiden dragers zijn zijn mensen nog geen eencelligen en andersom. en iemand met een klodder spuug in zijn gezicht is ook drager van erfelijke eigenschappen, en ook de tondeuse bij de kapper waar nog een haarworteltje in kan zitten is drager van erfelijke eigenschappen, en een artst met een buisje bloed in zijn handen. maar wat is nu het punt eigenlijk wat je duidelijk wil maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt dat jij zegt dat dat allemaal chromosomen zijn. Immers jouw antwoord stelt: "dat zijn de dragers van de erfelijke eigenschappen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt gewoon. Een cd is een informatiedrager. Je zegt toch ook niet dat je cd-speler de informatiedrager is?
Het menselijk lichaam bestaat uit miljarden cellen. In de kern van deze cellen zitten de chromosomen. De chromosomen zijn de dragers van ons erfelijkheidsmateriaal. De chromosomen bevatten genen. Op de genen zit alle genetische informatie die nodig is voor het ontwikkelen, in stand houden en voortplanten van een individu.

ktullen kunnen erfelijk zijn bv

Chromosomen zijn voor te stellen als lange, dunne, opgevouwen strengen. Deze bestaan uit een stof die chromatine wordt genoemd. Chromatine is een combinatie van DNA (desoxyribonucleïnezuur) en een aantal eiwitten. Deze eiwitten spelen een rol bij het opvouwen van de lange strengen DNA.

Toegevoegd na 29 seconden:
krullen

Toegevoegd na 22 uur:
In gewone cellen komen chromosomen komen in paren voor.
een mens heeft 46 chromosomen.
maar geslachtcellen hebben de helft van de chromosomen, zo dat er een heel nieuw iemand op de wereld kan komen.
papa heeft in zijn zaadcellen 23 chromosomen, en mamma in haar eicellen.
als het zo ver is en pap en mam willen zich voortplanten gaan ze in een vruchtbare periode met elkaar naar bed (er zijn ook andere methoden voor maar dat is een ander verhaal).
de zaadcel (met 23 chromosomen) is in het eitje binnen gedrongen, de eicel sluit zich af zodat er andere zaadcellen er niet meer in kunnen komen.
de chromosomen van de eicel (23) en de zaadcel smelten samen. over een half uurtje is de samensmelting een klopje cellen, elke cel heeft 46 chromosomen en zo groeit het klompje cellen uit tot een gezonde baby.