Waar kruipt de larve uit een gal (appel)?

Het gaat over een gal, die onder een blad zit :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel waar uit de cocon/galappel, welk plekje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, aha je bedoelt in welk plekje van de appel hij was en waar hij uit z'n cocon kruipt? Want volgens mij maakt die larve het niks uit in welk plekje van de appel hij/zij zit...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helloikhebeen* je haalt volgens mij nu 2 dingen door elkaar.
Je hebt larven die in gallen zitten en larven die in vruchten zitten, zoals in appels. (fruitmotje enzo)

Het beste antwoord

Je vraag is bijna niet te beantwoorden, alleen al aangezien het aantal soorten gallen enorm is.
Bij de meeste soorten zit er maar 1 larven in een gal, maar er zijn er ook die met veel meer in een grotere gal zitten.
Ook verschilt de vorm enorm, van rond, puntig, gebobbeld...., waardoor een vaste plaatst niet eens mogelijk kan zijn.

Sommige soorten hebben een voorkeur voor het uit de gal kruipen dicht bij de aanhechting van de plant, anderen nemen het midden of juist de top.
Ook zijn er soorten die met gal en al uit de boom vallen en het jaar er op uitkomen, de kant die dan bovenop ligt is dan het meest praktisch.

Dus het verschilt erg per soort en zelfs waar de gal zit, ook verschilt het van welke familie het diertje is.

Is het een vlieg, wesp, vlinder mug, cicade, luizen, libellen, kevers... et cetera.

Hierboven heb ik trouwens alleen de dierlijke gallen besproken, terwijl bepaalde schimmels,Fytoplasma, virussen, bacterieen en zelfs planten een gal kunnen produceren.
Die er natuurlijk niet echt uit 'kruipen'.

Kortom je vraag is ontzettend breed en een specifiek antwoord is daarom onmogelijk.
Mocht je het van een soort willen weten, dan is er wel een antwoord mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een galwesp, ik bedoel de gal onder een blad. Ik moet weten hoe en waar hij uit de gal kruipt
ik hoop dat je er iets mee kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met 'Een galwesp' kan ik erg weinig, aangezien dit niet om 1 bepaalde soort gaat, maar om meerdere soorten, die verschillend van elkaar opereren. Maar ik verwacht dat het gaat over de Cynips quercusfolii, ook wel eikengalwesp genoemd en verreweg de meest bekende galwesp in Nederland.
Deze wesp legt in de zomer, nadat ze bevrucht is eitjes aan de onderkant van een blad, daar ontstaat dan een gal waar in de winter een wespje uitkomt, door een zelf geknaagd gaatje dat zich op een willekeurige plek bevind, meestal in een cirkel van 1 cm van de bovenkant van het bolletje. (bovenkant is het tegenovergestelde van de aanhechtings-plek) Hier komen echter alleen vrouwtjes uit!
De eitjes die ze dan vormt legt ze (onbevrucht) tegen de knoppen van de eikenbladeren.
Hier vormt zich dan weer een gal en uit deze larven ontstaan uiteindelijk zowel mannelijk als vrouwelijke exemplaren. Vroeger werd gedacht dat de gallen op de balderen en op de knoppen van verschillende soorten waren, nu blijkt dat het van de zelfde soort is. Ik hoop dat ik zo je vraag heb beantwoord, anders zou je even moeten zeggen hoe de gal er uit ziet en op welke plant, en welk deel van de plant hij zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gevonden. Omdat ik dit nog niet wist, heb ik uitstel gekregen. Het ging om de sluipwesp, oftewel galwesp. Dit zijn echt goede antwoorden, ook de reden dat ik op goeievraag.nl zit

Andere antwoorden (1)

Als je goed de galappel bekijkt, dan zie je een klein donker stipje. Dat is het gaatje en dus het plekje waar de larve uit uit de galappel gekomen is.