Waar op welke plek worden de voedingsstoffen opgenomen in het bloed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
19.3K

Antwoorden (5)

door de wand van je dunne darm ,komt het voedsel in de bloedbaan en gaat zo je hele lichaam door
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meeste voedingsstoffen worden via de darm in het bloed opgenomen.
fremar
12 jaar geleden
De darm heeft talloze uitstulpsels, darmvlokken genaamd.
Deze darmvlokken vergroten het darmoppervlak aanzienlijk, hier wonen ook darmbacterien die samen met de spijverteringsenzymen de voedingstoffen uit de darminhoud halen. Deze voedingstoffen belanden in het bloed.
Deze worden direct naar de lever getransporteerd via de poortader, waar ze ontgiftigd en omgezet worden is stoffen waar ons lichaam wat aan heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de dikke darm worden water en mineralen gewonnen zodat het voedsel vrijwel optimaal benut wordt.

Ook daar spelen bacterien een belangrijke rol.
Zonder bepaalde bacterien (darmflora geheten) zouden we ons voedsel niet goed kunnen benutten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voedingsstoffen worden in het gehele maag-darmkanaal opgenomen, van de mond tot aan het rectum. De opname begint al in de mond van kleine moleculen, zoals zouten. In de mond wordt tevens een begin gemaakt met de spijsvertering, enerzijds door kauwen maar chemisch door speeksel. In de slokdarm is het even rustig maar in de maag gaat die opname van relatief kleine moleculen door.

In de dunne darm begint de opname van voedsel pas echt in het groot omdat daar de in moleculen gesplitste eiwitten, vetten en koolhydraten, de energieleverende nutriënten, begint. In de dikke darm is dat proces al een stuk tot rust gekomen, ware het niet dat de vertering daar voor een deel overgenomen wordt door bacteriën, die voor gasvorming kunnen zorgen. Het onttrekken van water, ook een voedingsstof, aan de voedselbrij speelt in de dikke darm een grote rol. Tenslotte raak je de onverteerde voedselresten kwijt via de endeldarm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste voedingsstoffen worden in de dunne darm opgenomen, maar ook de maag, dikke darm, en zelfs het mondslijmvlies nemen al stoffen op.

Ter illustratie: voor de productie van medicijnen wordt handig gebruik gemaakt van de eigenschappen van stoffen die bepalen waar het wordt opgenomen. Zo heb je de bekende 'nitro'-spray, die je onder de tong moet spuiten. Daar neemt het slijmvlies de stof op. Ook zijn er 'maagsapresistente' tabletten, die dus voorkomen dat de tablet in de maag al uiteenvalt en daar (dus) deels wordt opgenomen. De stoffen worden dan in de darm opgenomen. Zetpillen worden opgenomen in het rectum, ook vanuit die plaats worden stoffen naar het bloed getransporteerd. En er zijn zelfs stoffen die via de huid opgenomen kunnen worden, denk aan de morfinepleisters.

Nu zijn medicijnen natuurlijk geen voedingsstoffen, maar you get the picture: de specifieke eigenschappen van bepaalde voedingsstoffen bepalen waar het wordt opgenomen.