Wat is het kleinste verschil in detail wat de mens kan zien? Oftewel, bestaan er een soort van pixels in het echt?

Mijn vraag is of er zoiets is als 'pixels' in het echt. Oftewel, wat het kleinste detail is wat een mens kan zien. Bijv 0,5 x 0,5 mm. (vandaar pixel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (2)

Het menselijk oog kan tot op een tiende van een millimeter dingen onderscheiden,
Maar dan moet het bijvoorbeeld wel een zwart iets op een witte achtergrond zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Het oog heeft ook een resolutie. Voor kleur- en zwartwit zijn deze echter verschillend, en ook elk deel van het netvlies is verschillend. In het "scherpe kleurendeel" van het oog (fovea centralis) kun je nog ongeveer 7 lijnen per millimeter waarnemen, dus ongeveer 0,14 mm. Dit gebiedje is zelf echter slechts 1x1 mm groot.
Het probleem hierin zit nog wel dat het volledig afhankelijk is van de afstand tot waar je kijkt. Voor het bovenstaande geval van de 0,14 mm geldt een afstand net op het punt dat je niet scherper ziet wanneer je er nog dichter op zit (maximale focus).