Wat is het verschil tussen een waterzuiveringsinstallatie en een rioolzuiveringsinstallatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (3)

Een waterzuiveringsinstallatie maakt water schoon zodat je het kunt drinken. Een rioolzuiveringsinstallatie maakt het rioolwater schoon zodat het vervolgens weg kan spoelen in een rivier. Daar worden minder hoge eisen gesteld omdat het water immers verder niet gedronken hoeft te worden. Als de vissen maar niet dood gaan. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil is niet zo groot, en het principe zal hetzelfde zijn. Een rioolzuiveringsinstallatie is meestal eigendom van een provincie, gemeente of waterschap, en daar wordt het vuile water uit het riool wat gezuiverd, voor het in het oppervlaktewater terecht komt.

Een waterzuiveringsinstallatie is meestal wat kleiner, en ze staan b.v. bij tuinders. Ook een papierfabriek in Swalmen heeft zo'n zuiveringsinstallatie, en heeft tot doel water te besparen. Het water dat nodig is voor het fabricageproces wordt hergebruikt, en half gereinigd. (100% schoon drinkwater is daar niet nodig). Ook autowasstraten hebben vaak een eigen waterzuiveringsinstallatie.

Je hebt zelfs heel kleine waterzuiveringsinstallaties voor particulier gebruik. Die zijn er voor mensen die de kwaliteit van het drinkwater niet helemaal vertrouwen.
Voor zo'n 100 Euro heb je er al een... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste verschil is de variabele aanvoer bij een rioolwaterzuiveringsinstallatie. Bij hevige onweersbuien en dergelijke moeten dit soort installaties grote hoeveelheden water verwerken, en dat maakt het onbetaalbaar om al het water tot een zeer goede kwaliteit te bewerken in zo een installatie. In dat soort gevallen wordt water geloosd met meer bacterien en opgeloste verontreiniging en wordt het aan het oppervlaktewater overgelaten om het water verder te zuiveren. Een rioolwaterinstallatie loost dus water van een zo goed mogelijke kwaliteit maar volledig ongeschikt als drinkwater. Meestal wordt ook een defosfateringsinstallatie toegevoegd zodat het water niet zo snel een algenbloei krijgt.

Een drinkwaterinstallatie gaat uit van betrekkelijk schoon water zoals grondwater, spaarbekkens langs de grote rivieren en draagt er zorg voor dat alle ongewenste zaken uit het water worden verwijderd. De afvoer is meer constant en met wat voorraad zijn ze goed in staat ook pieken in het verbruik op te vangen en altijd een supergoede kwaliteit water te leveren aan de klanten. De laatste jaren zijn steeds meer zaken toegevoegd die de laatste restjes vervuiling nog uit het drinkwater halen. Sommige stoffen, zoals wat er over blijft van pilgebruik (aromaten) worden heel slecht afgebroken en deze stoffen worden nog nagefilterd met koolstof, zodat het water tegenwoordig van onberispelijke kwaliteit is.

Rioolwaterinstallaties zouden wat beter kunnen met gescheiden rioleringssystemen zodat de watermassa na een regenbui niet telkens een kleine milieuramp veroorzaakt.