Wat is kleurenblindheid?

Ik heb me laten vertellen dat alleen mannen kleurenblind kunnen zijn, klopt dit? Bovendien weet ik niet precies wat kleurenblind zijn is. Is het vergelijkbaar met het verwarren van kleuren met elkaar, zoals een 3 aanzien voor een 8 (bij slechtziend zijn)? Of is het zoiets als het niet kunnen proeven, zodat alles hetzelfde is? Maar hoe zie je dan diepte, contouren, herkenningspunten, et cetera?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Wat kleurenblindheid is
Alle kleuren zijn opgebouwd uit de drie grondkleuren rood, groen en blauw. De waarneming van kleuren is een functie van de kegeltjes in het netvlies. Er bestaan drie soorten kegeltjes met alledrie een speciale gevoeligheid voor rood, groen en blauw. Iemand die kleuren niet goed kan zien is gedeeltelijk of helemaal ongevoelig voor een of meerdere van deze basiskleuren. De rood/groen kleurenblindheid komt het vaakst voor. Het is niet zo dat iemand met deze ongevoeligheid de kleuren helemaal niet kan benoemen, maar de schakeringen worden slechter waarneembaar. Denk hierbij aan oranjerood, bruingroenig, oranjebruin, etc. De ongevoeligheid voor de kleur groen komt voor bij 1% van de kleurenblinden, daarbij heeft 5% een verminderd gevoel voor groen. Bij de kleur rood is het zeldzamer, 1% ziet de kleur helemaal niet, en 1% heeft er grote moeite mee. Ongevoeligheid voor blauw is uiterst zeldzaam, en volledige kleurenblindheid, dus een waarneming van een grijze wereld, is zelfs nog zeldzamer: In Nederland circa 200 mensen.

\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie uitleg
http://users.skynet.be/fb250830/kleur.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Iemand die kleurenblind is ziet (bepaalde) kleuren als grijstinten. Meestal treedt kleurenblindheid op als één of meer van de drie typen kegeltjes, die naast de staafjes een van de twee soorten lichtgevoelige cellen in het netvlies zijn, niet goed of helemaal niet werken.

Dat kleurenblinden de kleuren die ze niet goed zien als grijstinten zien is bekend geworden omdat er eens een vrouw was die maar aan één oog kleurenblind was. Zij kon dus heel goed aangeven wat het verschil precies was.
Dus ook vrouwen kunnen kleurenblind zijn, maar het komt inderdaad wel veel meer bij mannen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld wordt door de 5 zintuigen van ons waargenomen. Van hen komt het meest informatie door het gezicht.

(Bij de moderne mens zien de rol overdragen van informatie betreft zintuigen, ongeveer de volgende uit: gezicht 90%, gehoor 5%, tastzin 2%, proeven 2%, reuk 1%.) Daarom is belangrijk, om de mogenlijkheden van het gezichtsvermogen maximaal kunnen gebruiken. In het geval van Informatieverloor bij aanvoelen van de kleuren hebben gevolg op de kwaliteit van het leven, vermindert het zekerheid bij ververking van informatie, en via dezen beinvloed het reactietijd van herkenning.