Waarom is in het midden oosten meer aardolie dan hier in het westen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.1K

Het beste antwoord

De regio die nu het midden oosten is, as vroeger onderdeel van een soort zee-baay, Tethys, in de tropen (Door tectoniek bewegen de stukken aardkorst en verplaatsen zich heel langzaam). De zee was rijk in voedsel, dankzij opwellend voedselrijk water, met als gevolg: Grote periodes van algenbloei. Tegelijkertijd was er sprake van veel sedimentatie. Hoerdoor ontstaan bodemlagen met zeer veel organische stof er in. onder invloed van druk en temperatuur is hier met tijd olie en gas uit ontstaan.

http://www.geoexpro.com/article/Why_So_Much_Oil_in_the_Middle_East/58d94fc1.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Midden-Oosten bevat de meerderheid van de wereldwijde oliereserves. Economisch en politiek is het gebied daarom zeer belangrijk. De oliereserves zijn niet gelijk verdeeld over het gebied. Sommige landen hebben veel reserves, andere vrijwel niets. Iran, Irak, Koeweit, Qatar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten zijn lid van de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC), deze landen zijn erg afhankelijk van de olie-inkomsten. Saoedi-Arabië heeft van deze landen verreweg de grootste hoeveelheid olie, gevolgd door Irak en Iran. De kleine Golfstaten hebben eveneens aanzienlijke reserves. In 1990 viel Irak Koeweit binnen om het in te lijven, waarbij de olierijkdom van Koeweit als één van de motieven wordt gezien. Het land van de regio met de grootste bevolking, Egypte, heeft slechts zo'n 2% van de aangetoonde hoeveelheid reserves van de grootste producent, Saoedi-Arabië. Het naburige Libië, met een veel kleinere bevolking, heeft 10% van de aangetoonde hoeveelheid reserves van Saoedi-Arabië. Libanon, Israël en Jordanië hebben in het geheel geen olie[11].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olie zijn de overblijfselen van wat ooit plankton was o.a, dus waar nu veel olie zit was vroeger veel planktonrijk water, ik denk dat het midden-oosten miljoenen jaren geleden gewoon oceaan was waar het barstte van de plankton....