Schuimende eikenboom, hoe kan dat?

Bij langdurige of hevige regen komen er vanaf hoog uit de boom grote schuimvlokken langs de stam naar beneden glijden.
De vorige keer dat dit verschijnsel zich voordeed was in mei/juni en toen dachten wij dat het te maken had met een nest van de eikenprocessierups. Maar dat kan nu in december natuurlijk niet het geval zijn.
Wie weet wat dit is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

De verklaring van Rieneke (indirect van Harm Piek) klopt denk ik wel maar er is ook een achterliggende oorzaak in de vorm van bacteriën die leven van het sap in het hout en gassen als methaan produceren. Door de hoge gasdruk (4 bar) wordt bij scheuren en beschadigingen vocht uit de boom geperst, wat gepaard gaat met schuimvorming.
Er worden ook wel andere zaken genoemd, maar het gaat er bijna steeds om dat de waterdruk in de boom toeneemt en het water bij beschadigingen de boom uitgeperst wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het schuim komt van de sappen van de boom, dit betekent bij jou dat de boom ergens een "wond" heeft waar de sappen door naar buiten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit verschijnsel komt voor bij nachtvorst met overdag zachte temperaturen.
door de temperatuurswisselingen ontstaan er spleten in de boom waaruit boomsap vloeit.
dat gaat een reactie aan met regenwater, en vormt zo schuimvlokken.
Rieneke1