Hoe is het mogelijk dat vogels in een grote zwerm, b.v. spreeuwen niet botsen en dat geldt ook voor een school vissen ?

Van de spreeuwen heb ik het meerder malen zelf kunnenconstateren,dat ze plotsklaps van richting veranderen, zonder dat er "aanvliegingen" zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een onderwerp, waar nog steeds onderzoek word gedaan, en vele theorieën over zijn. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag

Het beste antwoord

Dat komt omdat veel dieren, maar vooral vogels over zo'n razendsnel reactievermogen beschikken. Dat hebben ze ook nodig, want de natuur is wreed. Voor dat je het weet, ben je als vogeltje de klos, en zit je in de maag van een kat. Dat reactievermogen wordt dus steeds "getraind".
Je zult vast weleens meegemaakt hebben, dat er spreeuwen op het wegdek zitten en je dan met de auto aan komt rijden. Ze vliegen op het aller- allerlaatste moment weg, en je verbaast je er over dat het steeds weer goed gaat. Die vogels kunnen dus nog goed rekenen ook :-)

Toch zijn spreeuwen net mensen. Want wij botsen in een drukke winkelstraat ook weleens tegenelkaar op. Dat er dus "nooit aanvliegingen" zijn klopt dus niet. Bekijk onderstaand filmpje (ook te bekijken in 720HD) en je ziet dat het zo nu en dan ook goed "fout" gaat. Voor één of meer spreeuwen gaat het dan toch net iets te snel, en raken de weg kwijt. Dat ze niet direct naar beneden storten, zal komen omdat de schade bij aanvliegen wel mee zal vallen, met al die zachte veertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk! Je hebt het goed bekeken! Je hebt vast een duur 26 inch TFT scherm :-) Daar kun je dus ook zien dat het bijna altijd goed gaat, en de meeste vogels die ene valk(?) ook wel aan kunnen, maar dat het heel soms ook even fout gaat. Ik vind het zelf wel grappig om te zien, hoe die "zwakke broeders" in de zwerm zich weer herstellen, en snel de aansluiting met de groep weer vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je wat een prachtige film
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen door het naar het filmpje kijken, raak ik al gedesorienteerd, maar wel een prachtig filmpje!

Andere antwoorden (1)

iedere vogel of vis houdt in de gaten hoe de dieren voor en naast hem navigeren, en past z'n gedrag daar razendsnel op aan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar laatst over gelezen, dat iedere vogel of vis "slechts" 7 andere buurdieren in de gaten hoeft te houden.
Maar dat lijkt me al onbegonnen werk.