Waarom en hoe komt het dat je gaapt?

de meeste mensen gapen als het laat op de avond is, maar sommige mensen ook als een docent weer eens te lang uitleg geeft ;p
hoe kan dit nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Het is een niet bewezen dat je gaapt om je zuurstofgehalte in je bloed op peil te brengen.
Overigens, waarom zou je zuurstofgehalte afnemen als je rustig zit.
Tevens haal ik geen adem als ik gaap.
Mijn stelling is daarom dat mensen gapen omdat ze moe zijn, slaap krijgen, een lege maag hebben, zich vervelen, het lekker kan zijn, etc.
Nou om helemaal volledig te zijn volgen hier nog wat hypothesen:
het zou de druk in het middenoor gelijkmaken aan de omgevingsdruk (niet waarschijnlijk, daar dit steeds gebeurt bij het slikken);
het zou de spierspanning verlagen in de spieren die bij de ademhaling zijn betrokken door deze op te rekken. De verhoogde spierspanning zou het gevolg zijn van inactiviteit van deze spieren.
het zou een sociale functie hebben waardoor het groepsdier mens in een groep verkerend tegelijk naar bed gaat, en vele andere. Mensen gapen echter de hele dag, hoewel inderdaad vaker 's ochtends en 's avonds.
Een andere theorie die de laatste tijd steun vindt, beweert dat gapen juist een non-verbale uiting is van ontspanning binnen een groep. Ergo, de gaper voelt zich op zijn/haar gemak bij zijn/haar gezelschap;
Gapen heeft ook een zekere erotische lading, claimt Wolter Seuntjens, een wetenschappelijk onderzoeker die in november 2004 in Amsterdam aan de VU op het onderwerp promoveerde.
Een geeuw is een langdurige diepe inademing, hierdoor heerst er langere tijd een onderdruk in de borstkas. De functie van een geeuw zou dus kunnen zijn dat er dan veel bloed terug kan stromen in het hart. Dit is nodig omdat het bloed met zeer geringe druk teruggaat naar het hart en zich ophoopt in de grote bloedsomloop.

Niets van geloven. We weten het gewoon niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, als je gaapt gaan andere mensen ook vaak gapen. Hebben die toevallig dan ook zuurstofgebrek? Dat geloof je toch niet. Het werkt dus schijnbaar ook nog aanstekelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een heel logisch antwoord. Ik gaap zelfs eerder mijn adem uit dan dat ik het in adem.
Ook gaap ik niet als ik in een klaslokaal zit met dichte ramen waar weinig zuurstof is. Maar als ik om 6 uur op de fietst zit wel.
Bedankt
Groetjes Luc

Andere antwoorden (3)

Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen. Omdat veel mensen rond dezelfde tijd moe zijn, zullen mensen dan ook op ongeveer hetzelfde moment moeten gapen.
Gapen als communicatiemiddel. Het idee achter deze theorie is dat mensen bepaald gedrag vertonen als communicatiemiddel. Je kan hierbij ook denken aan lachen: door te lachen laat je andere mensen merken dat je iets leuk vindt of dat je blij bent. Het zou kunnen zijn dat mensen geeuwen ook gebruiken als zo’n communicatiemiddel. Door te gapen wanneer je iets saai vindt, laat je anderen weten dat je je verveelt en wat anders wilt gaan doen. Op deze manier kan je ook anderen aangeven dat je moe bent.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door dat lange verhaal ga ik gapen :p wel goede uitleg
Je gaapt als je hersenen een signaal afgeven dat je een zuurstof tekort hebt. Je gaapr dan om de zuurstof weer aan te vullen en dus 'bij de les' te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm. Als ik gaap haal ik geen adem en de meeste mensen niet. Hoe zit het dan met het verhaal van de zuurstof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol! Haal jij geen adem als je gaapt? Hoe gaap jij dan? Iedereen doet zijn mond open en begint met een flinke teug lucht naar binnen te zuigen.
De uitgebreidere uitleg staat in t antwoord boven het mijne.
Btw, hoe kom je er bij dat de meeste mensen geen adem halen bij t gapen? Dat ís gapen! :-)
Als je moe bent