Kan je pijn uitschakelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lepra krijgen?

Het beste antwoord

Op mentaal niveau kun je soms leren pijn te negeren.
Je "voelt "het dan niet meer maar de oorzaak is niet weggenomen.
Wanneer het een pijnecho is ( een pijn beleving veroorzaakt in het verleden door bv. trauma die na heling een eigen leven is gaan leiden ) is dat handig.

Ga je echter metaal pijn maskeren welke een feitelijke nog steeds bestaande oorzaak heeft, dan voel je wellicht de pijn minder maar je lichaam maakt mogelijk oa. adrenaline aan en die jagen je gestel in de stress.

Het is dus wel belangrijk iets met pijn te doen die een bestaande oorzaak heeft, met maskeren kun je weliswaar een eind komen maar je loopt dan wel schade op.

Deze kan zich op vele manieren uiten maar hoge bloeddruk, hoge hartslag in rust en een kort lontje zijn enkele voorbeelden.
Wordt vandaag vervolgd....

Toegevoegd na 4 uur:
Het maakt dus uit wat de bron van de pijn is.
Pijn kan , naast wonden, ontsteking , druk of interne beschadigingen en maligne processen ook veroorzaakt worden door geestelijke pijn die zich lichamelijk kan gaan manifesteren.

Het is daarom belangrijk eerst de oorzaak vast te stellen, omdat de behandeling sterk afhangt van de soort pijn.

Zelf vind ik opmerkingen"het is psychisch "of "je moet er maar mee leren leven" alleen gepast als daadwerkelijk getracht is op allerhande wijze daar vat op te krijgen, omdat pijn een enorme killer is!!

Psychische pijn (onverwerkt leed etc.) wat op lichamelijk niveau klachten veroorzaakt is zeker ernstig genoeg om daar wat aan te doen!

Lichamelijke pijn die een functionele oorzaak heeft moet aangepakt worden (reuma, slijtage, migraine enz.)

Het wegklikken van SSRI's of het snoepjes zijn om een hele dag je lijf verder te kunnen mishandelen , lijkt me niet intelligent.

We moeten straks tot in de 80 misschien wel doorwerken!!

Met goede aanpak is ECHT heel veel pijn te verhelpen en dat hoeft niet duurder te zijn.
Ermee rond blijven lopen maar wel vervroegd "versleten" te zijn , dat kost pas veel, vooral ook levensgeluk.

Je kunt natuurlijk pijn uitschakelen maar doe dat als het op dat moment niet anders kan en probeer pijn echt te verhelpen.
Anders "brandt "pijn zich een pad in je hersenen en dan kun je de eerder beschreven pijnecho oplopen, welke vaak chronisch is.

Deze is veel moelijker te behandelen en kost je je levensgeluk en hebben een ongunstige invloed op je functioneren en omgeving.

Mensen die (door een genetische afwijking) geen pijn kunnen voelen worden vaak NIET OUD,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pijn kan je niet uitschakelen, het is het alarmsignaal van je lichaam dat er iets aan de hand is. Wel kan je met pijn "leren leven/ermee omgaan", m.a.w. ondakns de pijn toch nog wel functioneren. Maar als je een dergelijke pijn hebt "overwonnen" en er komt een andere pijn, dan voel je dat wel degelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een zenuw uitschakelt (doorsnijden) voel je op een bepaalde plek geen pijn meer. sommige mensen kunnen geen pijn voelen en lopen daardoor gevaar dat ze permanente beschadigingen kunnen oplopen zonder iets te merken. Maar meer in het straatje van jouw vraag. Met een goedgemikte klap op 1 van je wervels kun je verlamd raken. En dan voel je geen (fysieke) pijn meer. Maar misschien toch ook wel.. of bedoelde je door middel van gedachtenkracht? (zie antwoord hierboven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijn kan je uitschakelen.

Om dit te leren kan je mediteren met de shaolin monniken.

Heb gister super humans gekeken op discovery channel en die vent kreeg een volle slag in ze balle met een houten stok en hij voelde niks 0,00
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat soort pijn kan ik ook opvangen, dat is niet zo moeilijk. Mijn pijn van reuma kan ik daarin tegen niet opvangen.