In de macaroni, meel, etc. zitten hele kleine rode beestjes. Ik heb een foto gemaakt. Welke zijn het? En kan het kwaad?

Welk diertje betreft het?
Ik denk dat ik er vele tientallen (gekookt) heb opgegeten.
Indien het kwaad kan: welke ziekte kan je ervan krijgen?

Welke van de hier genoemde beestjes betreft het?
http://www.goeievraag.nl/vraag/regelmatig-kleine-zwarte-beestjes-meel.218273
Ze zijn dan alleen niet zwart, maar rood.

Toegevoegd na 1 uur:
Als het goed inschat, zijn ze ongeveer 1,2 mm. lang.

Toegevoegd na 1 uur:
(Niet 1 a 2 mm, maar 1 komma 2 mm. oftewel 1.2 mm. zoals ze in de USA zeggen.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
25.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het goede nieuws: Aanpakken van de bron is voldoende. Dus alle zetmeelhoudende producten controleren en eventueel overdoen in dichte potten. De meeste vn dit soort insecten kunnen door karton heen en sommige ook door plastic. Aangetaste producten kunnen gegeten worden, maar dat is aan jou. Je moet het sowieso niet bewaren, want je moet alle verpakkingen met deze beestjes verwijderen.

Antwoorden (3)

Om even op je belangrijkste vraag antwoord te geven: Nee, het kan geen kwaad om deze gekookt te eten. Je zult er dan ook geen ziekte van krijgen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het zijn insecten. Misschien klanders, meeltorren. Je foto is niet heel duidelijk. Maar insecten die van zetmeel leven brengen doorgaans geen enge ziekten over. Daarnaast heb je ze bovendien gekookt tot een voedingsrijke maaltijd.

Dit soort beestjes zit echter graag in droge producten die veel zetmeel bevatten. Ze hebben weinig met slechte hygiëne te maken en kunnen al in het pak hebben gezeten. Als het een kartonnen pak was, mest dan even je kasten uit en controleer open dozen met zetmeelhoudende producten.

Je hoeft de kasten niet met dettol te behandelen (las ik ergens), maar wel controleren of dit de bron was of ergens anders.

Toegevoegd na 15 minuten:
Broodkevers Uiterlijk:

• De broodkever is 0,2 tot 0,4 cm lang, langwerpig ovaal, fijn behaad
• Kleur: bruin tot roodbruin
• De dekschilden vertonen fijne lengtestrepen
• Het halsschild bedekt de kop als een soort monnikskap
• De antennen staan ver uit elkaar
• De larven zijn 0,5 mm lang, hebben pootjes en kunnen zich goed
verplaatsen

Graanklanders Algemeen: Uiterlijk

• Klanders zijn 3-5 mm groot
• De graanklander verschilt duidelijk van zijn familieleden de rijst –en maisklander, doordat bij de graanklander de vleugels ontbreken en de dekschilden aaneen zijn gegroeid
• Zij hebben knotsvormige antennen die halverwege geknikt zijn als een elleboog
• De klanders hebben een cilindrisch hard lichaam, dat rood-bruin tot zwart van kleur is
• Het halsschild van deze klanders is relatief groot en nauwelijks korter dan de dekschilden
• De graanklanders heeft voorts in het halsschild ovaalvormige putjes, terwijl de lijnen op de dekschilden duidelijk gescheiden zijn

Broodkevers Uiterlijk:

• De broodkever is 0,2 tot 0,4 cm lang, langwerpig ovaal, fijn behaard
• Kleur: bruin tot roodbruin
• De dekschilden vertonen fijne lengtestrepen
• Het halsschild bedekt de kop als een soort monnikskap
• De antennen staan ver uit elkaar
• De larven zijn 0,5 mm lang, hebben pootjes en kunnen zich goed verplaatsen

Toegevoegd na 24 minuten:
De klander heeft een priksnuit en de broodkever een streep of strepen overdwars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus misschien zijn ze wel juist gezond om te eten?
Goede bron van eiwitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha, ja, op zich wel. Maar op den duur kunnen je producten gaan schimmelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok... Daar zie ik nu nog niks van.
Ik heb trouwens eens een wetenschapper op TV horen vertellen dat het eten van schimmels op je voedsel (ook) geen kwaad kan.
Ik kan dat trouwens nauwelijks geloven.
Maar als ik et zekere voor het onzekere wil nemen, kan ik zo'n 20 (kartonnen) pakken/zakjes wegmikken :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze eerst open maken en eventueel in afgesloten dozen bewaren? Als het maar één pak is, dan valt het mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn het geen broodkevers. Die 'van mij' halen de 2 tot 4 mm. niet. Dus ook geen klanders (die zijn nog groter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n 1,2 mm, schat ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inmiddels dat het de rijstmeelkever (confused flour beetle) of de red flour beetle is:
http://entnemdept.ifas.ufl.edu/creatures/urban/beetles/red_flour_beetle.htm
Alleen kloppen ook daar de genoemde lengtes nog steeds niet: 1/8 tot 1/4e inch halen ze niet. En de larve kan bijna 1cm. worden: http://www.waterwereld.nu/rijstmeelkever.php (die heb ik dan nog helemaal niet gezien). De larve is dus groter dan de volwassene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goh ik had nog nooit van dit soort beestjes gehoord, weer wat geleerd :-)
dit kunnen meelmijten zijn. Deze kun je bestrijden door het vochtgehalte in huis in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me stug. Die zie je nauwelijks. Ze zijn zeer klein.
Gekookt zijn ze echt niet meer schadelijk. Waren het misschien broodkevers (zie plaatje)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk te zien op de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah sorry, het was maar een plaatje van Google. Niet erg gedetailleerd nee, maar met jouw beschrijving bij je antwoord kan ze er misschien toch wat mee. +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 'van mij' zijn langwerpiger heb ik het idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, maar ik heb geen commentaar op je antwoord. Het kunnen zeker broodkevers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 tot 4 mm lang, en de larven zijn SCHADELIJK staat hier:
http://www.gezond.amsterdam.nl/Infectieziekten--hygine/Dierplaagbeheersing/overzicht-dieren/Broodkevers Maar die van mij zijn korter dan '2 tot 4 mm'. Dus het is geen broodkever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De larven zijn schadelijk omdat ze schade aanrichten. In het artikel staat duidelijk dat ze geen gevaar voor de gezondheid vormen. De larven zijn wormpjes, die op jouw foto zijn geen larven. Zijn jouw beestjes echt korter dan 2 mm mmm? Klanders zijn ook groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, volgens mij zijn ze korter. Ik zal er eens eentje proberen te meten. Ze zijn allemaal ongeveer even lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijker is een goede scherpe foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lukt niet met mijn toestel :). Ik heb er een aantal gemaakt; dit was ongeveer de beste. Ze zijn zo'n 1,2 mm, is de schatting.