Is homoseksualiteit erfelijk?

Ik las laatst dat wetenschappers het erover eens zijn dat homoseksualiteit een evolutionair nut moet hebben. Anders was het niet zo constant door de tijd heen overal aanwezig, bij mens en dier.

Als wetenschappers dit denken, dan suggereert dat toch dat homoseksualiteit erfelijk is? Alleen dan kan de evolutie toch 'beslissen' of een eigenschap uitdooft of in stand blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (5)

De evolutie heeft al beslist dat homosexualiteit moet uitdoven, omdat een homosexueel paar niet in staat is om zelf kinderen te verwekken bij elkaar: daar is altijd extern genetisch materiaal voor nodig.

Het evolutionair nut kan ik dan ook niet definieren.
Maar dat in deze wereld een overbevolking ontstaat is duidelijk. Wellicht is het een schreeuw van de natuur om minder kinderen voort te brengen.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
@willem Lees svp het hele antwoord en hou niet op na de eerste zin.
Dat wordt een beetje lastig, aangezien twee van hetzelfde geslacht geen nakomelingen kunnen voortbrengen. Dus ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, homosexualiteit is niet erfelijk. Er is geen enkel gen dat kan worden toegewezen aan homosexualiteit.

Overigens is het bestaan van homosexuelen een gegeven feit. Die zijn er altijd geweest en zullen altijd blijven komen, alleen hebben ze geen eigen mogelijkheid tot voortplanting (binnen de eigen homosexuele relatie). Homosexualiteit bestaat ondanks deze beperking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie onderstaande (uit wikipedia) Homoseksualiteit is niet zozeer erfelijk, maar zou wel te maken kunnen hebben met een ontwikkeling in de foetale fase

Er bestaan allerlei theorieën over het ontstaan van homoseksualiteit. Veel van die theorieën worden fel bestreden. Is homoseksualiteit aangeboren of tijdens de jeugd verworven? Is homoseksuele geaardheid iets van de laatste paar eeuwen, of is zij er altijd al geweest? Hebben alle homoseksuelen iets gemeenschappelijks, afgezien van hun seksuele aanleg? Is het ontstaan van een homoseksuele aanleg bij mannen vergelijkbaar met het ontstaan van een lesbische geaardheid bij vrouwen? Over deze en verwante vraagstukken werd en wordt veel gediscussieerd. Er is nog geen verklaring op tafel gekomen die aanspraak kan maken op algemene geldigheid.

Eén van de biologische theorieën is de volgende. De ontwikkeling van neuronen en dendrieten in de amygdala en delen van de hypothalamus zijn per sekse verschillend. Dat komt doordat deze hersendelen tijdens de ontwikkeling van de foetus bij de aanwezigheid van testosteron anders ontwikkelen dan bij de afwezigheid ervan.

Het betreft overigens niet de gehele hypothalamus of amygdala, maar slechts bepaalde kernen ervan. Deze kernen noemt men seksueel-dimorfe kernen. Zo is in de hypothalamus de area praeoptica medialis bij mannen over het algemeen groter dan bij vrouwen. In de amygdala is de corticomediale kern ook groter bij mannen. Deze kern is verbonden met de area praeoptica medialis van de hypothalamus.

Het lijkt erop dat dit verschil in ontwikkeling zorgt voor de geslachtsgerelateerde verschillen in het denken, seksuele oriëntatie, agressie en cognitieve functies. Sommige onderzoekers denken dat homoseksualiteit ontstaat doordat tijdens de embryonale ontwikkeling er wèl testosteron vrijkomt maar bij de foetale ontwikkeling niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je in dit geval erfelijk verkeerd interpreteert.
Als homoseksualiteit erfelijk is, betekend dit dat als een van de ouders homo is, de kinderen een grotere kans hebben om homo te worden/zijn.
Het is nooit bewezen dat homo-ouders meer homo-kinderen krijgen. Dat gaat ook niet gebeuren want homo's kunnen geen kinderen krijgen...

Wat de wetenschap bedoelde is...
Dat er overal homo's bestaan, bij allerlei diersoorten en van alle tijden. Wat eigenlijk geheel onlogisch is, want als homo kan je niet voortplanten en je soort in stand houden. Maar juist omdat het zo breed voorkomt, moet er wel een reden zijn voor het bestaan van homo's.
Dus de hamvraag voor deze wetenschappers (en vele andere) is: Wat is het nut van homo's.

Erfelijkheid van homoseksualiteit staat hier volledig buiten en is überhaupt al onmogelijk door het voortplantingsprobleem.