Zijn de raaf en de sperwer de slimste vogels op aarde?

Tijdens ethologie op school zei mijn docent dat de raaf en de sperwer de hoogste verhouding brein/lichaamsgewicht hebben.
Maakt ze dit dan ook direct in verhouding de slimste vogels op aarde?
Het slimste dier?

Nou heb ik weinig op internet kunnen vinden, maar ik kan mij zo voorstellen dat zo'n klein diertje in verhouding zelfs mensen kan overtreffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhouding hersen/lichaamsgewicht heeft niks met intelligentie te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gewicht van een brein ook niet?

Het beste antwoord

Waar heeft de ethologie docent die informatie vandaan ?
Ik vraag me af of het beweerde wel een vaststaand feit is.

Het schijnt namelijk dat met name stadsvogels, althans de vogels die zich aan leven in de steden hebben aangepast, relatief grote hersenen hebben.
Het gewicht van de hersenen in relatie tot het lichaamsgewicht dus.
Dat gaat dan om huismussen, sperwers e.d.
http://tinyurl.com/hersenenSTadsvogels

Ook schijnen huismussen in verhouding meer hersenen te hebben dan mensen.
http://www.menselijk-lichaam.com/hersenen/hersenen-cerebrum.

En ja; een Kees Moeliker legt in bovenstaand artikel duidelijk wel verband tussen relatief groot hersengewicht en intelligentie. http://tinyurl.com/hersenenSTadsvogels

Maar aan de andere kant zijn er onder mensen ook intelligente en erg onintelligente mensen, hoewel het relatieve hersengewicht niet verschilt.

Er is ook eens iemand geweest met bijzonder weinig hersencellen (en hersengewicht) in het hoofd en desondanks een IQ van 150. Dat is bijzonder hoogbegaafd.

(Hoogbegaafd ben je als mens met een IQ van 130 of hoger. Gemiddeld IQ = 100.
Erg onintelligent ben je met een IQ van 80.
En mongoloïde ben je met een IQ van 60.)

Misschien geeft die laatste informatie wel de doorslag.
Als ik terug kon vinden wie dat was.

Toegevoegd na 14 minuten:
En nog zo iets eigenlijk.
Zo logisch als wat:

Een slank persoon heeft in verhouding een zwaarder stel hersenen. 1 : 50 schijnt dat voor mensen te zijn. Hij scoort 120 bij IQ tests.
Nu treft het noodlot deze persoon en hij eet zich zo vol dat hij uiteindelijk 200 kilo weegt.

De verhouding hersengewicht/lichaamsgewicht is dan nu gezakt naar bijvoorbeeld 1:150.

Maar toch is deze persoon niet opeens een heel stuk dommer geworden. Zijn IQ is nog altijd 120.

:-) Tada ! Bewijs geleverd.
Ja toch ?
Of ben ik nu simpel.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee hoor, je bent niet simpel ;) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meest uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (5)

Nou, vlak de Notenkraker óók niet uit!

Eeuwenlang dacht de mens dat dieren zuiver op instinct leefden. Gaandeweg ontdekten wetenschappers dat er ook slimme dieren bestaan en nu zijn er zelfs biologen die een aantal dierensoorten onderscheidden die soms intelligenter zijn dan de mens. Zo verzamelt de notenkraker tot 3.000 dennenappels op allemaal verschillende schuilplaatsen en hij weet ze allemaal nog liggen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konrad Lorenz vond de raaf de slimste vogel die hij kende. Ik neem zijn woord voor waar aan. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een sperwer erg intelligent is, maar dat maakt hem nog niet dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VERSTAND is het vermogen kennis bijeen te garen, problemen op te lossen en gevaren te vermijden. Bij mensen houdt verstand verband met redenatievermogen.

Hoewel dieren dus niet als mensen kunnen redeneren, beschikken zij aan de andere kant wel over alle vermogens die nodig zijn voor het in stand houden van de soort. Dit is als instinct bij hen ingebouwd. Vaak is hun instinctieve wijsheid verbazingwekkend.

Behalve de voordelen van hun instinct, beschikken veel dieren ook over een sterk vermogen om van ervaring te leren. Het gevolg is dat ze soms een bepaald redenatievermogen, een bepaalde logica en zeer menselijke gevoelens lijken te weerspiegelen, bezien althans door de ogen van mannen en vrouwen. Omdat mensen het gedrag van dieren op dezelfde wijze beoordelen als de handelingen van mensen onder dezelfde omstandigheden, schrijven velen vaak ten onrechte aan dieren menselijke gevoelens toe.

Ze bezitten instinctieve wijsheid en vele zelfs een verbazingwekkend leervermogen. Maar alleen mensen hebben het redenatievermogen en de morele capaciteiten om onzelfzuchtige liefde en intelligent mededogen ten toon te spreiden. Vandaar ook dat iemand die onder dieren tracht te vinden wat hij tevergeefs onder de mensen zoekt begrip en werkelijke sympathie na verloop van tijd bedrogen zal uitkomen. Dieren zijn eenvoudig niet toegerust om uiting te kunnen geven aan gevoelens van bezorgdheid en medeleven, zoals juist gemotiveerde mensen dit kunnen.

Een dier of het nu een sperwer raaf of ander dier is zal mensen nooit kunnen overtreffen wel kunnen mensen heel veel leren van de dierenwereld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs graafwespen moeten onthouden waar hun holletje is. dus zelfs insecten moeten een leervermogen hebben. Raven zijn vermaard om hun intelligentie, maar het moet gezegd worden dat roofvogels betrekkelijk dom zijn. De term instinct wordt igedefinieerd als een onveranderlijk soortspecifiek en aangeboren gedragspatroon en wordt in wetenschappelijke publicaties nauwelijks nog gebruikt, omdat er steeds stukjes aangeleerd moeten worden. Het instinct van een kuiken doet hem zijn moeder volgen, maar daarvoor moet het juiken wel hebben geleerd wie zijn moeder is. Ook doet een graafwesp of een bij altijd hetzelfde, maar hij moet wel aanleren waar hij moet zijn.
Over de notenkraker den ik dat het voor deze vogel een bittere noodzaak is te onthouden waar zijn nootjes liggen, dus zal er een flinke natuurlijke selectie op geweest zijn. Wel sneu die notenkrakers die hier met streng winters komen, alles voor niets onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na 18 jaar werken in een vogelopvang, kan ik melden dat ik nog nooit een bijzondere intelligentie bij sperwers heb kunnen vaststellen, en we krijgen ze toch vaak genoeg binnen.
kraaiachtigen, dus niet alleen de raaf, maar ook de kraai en de kauw, bewijzen daarentegen keer op keer hoe slim ze zijn.
sommige kooien kunnen we ze niet inzetten: ze kijken hoe je het doet, en binnen de kortste keren hebben ze de kooi zelf opengemaakt.
verder circuleren er veel filmpjes op youtube, waar je kan zien hoe kauwen en kraaien gebruik mqaken van gereedschappen, en ook hoe kraaien bij een stoplicht noten laten vallen, die door de auto's gekraakt worden.
staat het stoplicht weer op rood, dan gaan de kraaien lekker zitten kanen :)
Rieneke1