Kan een mens grotere hersenvolume/Intelligentie verkrijgen door zijn schedel te vergroten? Zie verder uitleg..

De oude Egyptenaren, Aboriginals en Maya's bonden de hoofden van baby's in om zo de schedel te vervormen om een mooi hoog voorhoofd te krijgen.

Hadden/kregen deze mensen dan ook een grotere hersenvolume? Is het mogelijk dat ze slimmer waren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Inbinden zorgt voor een vervorming, doordat de schedel niet normaal kan groeien.
het volume wordt er kleiner door en de hersenen kunnen bekneld raken.
Niet zo slim dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Wou je graag plussen maar drukte per ongeluk op de minnetje. Hopelijk kan ik het compenseren door je antwoord te kiezen als de beste....

Andere antwoorden (2)

Nee, mannen hebben een grotere schedel dan vrouwen maar meeste vrouwen zijn slimmer dan mannen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele jaren geleden ontstond de trenologie, dat is de "
wetenschap " die door de inhoud van de hersenruimte te meten/berekenen dacht daarmee de intelligentie te kunnen bepalen.

De reden van sommige bedenkers was simpel, omdat vrouwen een kleiner hoofd hebben , zouden ze minder intelligent zijn.

Uit meting is gebleken dat de grootste herseninhoud aangetroffen werd bij twee mannen , een was (wat mentoen noemde) idioot en de andere man was president van de USA (om speculatie voor te zijn , het betrof NIET een en dezelfde man).

Inmiddels is de leer van de frenologie volledig verlaten , men heeft mensen ontdekt die nauwelijks hersenmassa hebben (door ziekte/ aanlegproblemen in het wordingsproces) die diverse academische titels hebben en niet tot Savant-autisten behoren.

Kortom, herseninhoud zegt NIETS over je mentale en cognitieve vermogens.

Overigens zijn mannen en vrouwen gemiddeld genomen even slim, mannen scoren gemiddeld beter op ruimtelijk inzicht en wiskunde, vrouwen op talen en andere zaken waar multitasking en sociale intelligentie een rol spelen.

Vrouwen zijn op een andere manier slim dan mannen en andersom.
Daarom vullen ze elkaar goed aan.

Dit zijn sterk gegeneraliseerde gemiddelden, individueel zijn daarop sterke afwijkingen, vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig maar verschillen sterk.

Op op de frenologie te komen, deze curieuze pseudo-wetenschap kom je soms nog wel eens tegen. Geen wonder, velen hielden zich er mee bezig, omdat ook gezocht werd naar het frenologisch profiel van zware criminelen..

De Hollywood Sector lijkt deze nog steeds te gebruiken, de boeven hebben doorgaans een "boeven-gelaat (minder gezichtsymmetrie, doorlopende wenkbrauwen en andere vooroordelen ondersteunende profielen.

Het behoeft geen betoog dat ook dit onzin is.
Mensen met een "boeventronie " zijn vaak uitermate betrouwbare , sociale mensen terwijl mensen met fotomodelkwaliteiten soms en verdorven geest hebben.

Met klem wijs ik op het gegeneraliseerde karakter van mijn antwoord NIET als beledigend bedoeld is.. Dat is omdat frenologie dat zelf deed en zodoende poog ik duidelijk te maken dat daarvoor geen plaats meer is.

Helaas werk vooroordeel door de gestalte vaak nog wel door, aan knappe verschijningen worden gaven toegedicht puur op grond van de verschijning van mensen , de "looks " spelen niet zelden een zeer belangrijke rol terwijl dat net zo dom is als de intelligentie af te meten aan de herseninhoud.

Toegevoegd na 1 minuut:
trenologie (eerste zin)=frenologie