waarom kan je niet herinneren hoe je bent geboren?

of wat je in de baarmoeder voelde etc??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (6)

Volgens mij omdat de geboorte voor een baby een nogal traumatische ervaring is. Net zoals met een heftig ongeluk waar mensen zich niks meer van herinneren, zal je je ook niks meer van je geboorte kunnen herinneren. Volgens mij is het met hypnose we eens gelukt dat mensen zich iets van voor de geboorte herinneren, en verder is de nog iets dat geloof ik "primal scream" therapie heet, waar je je geboorte herbeleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geheugenverlies bij een ernstig ongeluk is meestal te verklaren door een hersenschudding. Daar is geen sprake van bij een geboorte.
Maar ik ben erg blij dat ik me mijn geboorte niet herinner!
wat ik altijd heb gehoord is dat je hersenfuncties van je geheugen pas later gaan werken en dat je eigenlijk je leven pas kan herrineren vanaf dat je 3 of 4 bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je wel fragmenten herinneren van eerder, maar dan moeten ze erg veel indruk hebben gemaakt: ik herinner me (zeer vaag!) een aardbeving die ik meemaakte toen ik 2,5 was - het geluid en de beweging zijn me altijd bijgebleven.
En ik heb me altijd een geur herinnerd van klei die ik kreeg toen ik 3,5 was en die niet meeging toen we emigreerden, waarschijnlijk is dat de enige reden dat die geur is blijven hangen in m'n geheugen.
Mijn eerste echte 'complete herinneringen' zijn van toen we in Rotterdam aankwamen en iets gingen eten, en de ober me niet verstond. De schok daarvan heeft er denk ik voor gezorgd dat ik dat nog weet. Helaas weet ik niets meer van de wereldreis die eraan vooraf ging..
Waarom je je geboorte niet kunt herinneren

Je zou denken dat een traumatische herinnering als je geboorte wel zijn sporen in je geheugen had achtergelaten. Helaas, grote kans dat je eerste herinneringen teruggaan tot toen je vijf was. Waarom? Eén theorie geeft de schuld aan myeline, een vetachtig omhulsel van de uitlopers van de zenuwen dat een rol speelt bij de impulsgeleiding; voor het vijfde levensjaar hebben de hersenen van het kind een laag myeline-gehalte. Prof. Douwe Draaisma, bijzonder hoogleraar psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen en schrijver van het boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, bestrijdt dit. ‘Kinderen van drie, vier jaar kunnen op het moment zelf al wel veel onthouden: ontmoetingen, gebeurtenissen, personen, enzovoorts. Die herinneringen raken pas later zoek. Waarschijnlijk heeft dat eerder te maken met het feit dat het hersenweefsel nog zo doorgroeit en verandert, dat er nauwelijks permanente herinneringen in kunnen worden opgeslagen.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat je geest geen gelijke tred houdt, met je fysieke lichaam. Die geest sijpelt n.l. zeer langzaam je lichaam in en begint zich pas te settelen rondom je 3e levensjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel simpel, vanaf een jaar 3 meestal vanaf 4 jaar kun jeje dingen herineren( dit is ook bewezen) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen zijn dan nog niet ontwikkeld. Je kan pas denken vanaf ongeveer je 2e en een half.