Komt inkt,echt van een Inktvis.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
17.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ja want we hebben het zelf onderzocht. wij zagen dat er inkt uit de inkt kwam hebben we opgevangen en onderzocht.

Het beste antwoord

Fotos met een sepiakleur zijn voor het eerst gemaakt door een fotopositief te behandelen met de inkt van een zeekat (sepia). Later zijn andere methodes in zwang gekomen die er op neer kwamen dat zilverkorrels worden vervangen door zilversulfide waardoor de afdruk stabieler werd.

De inkt van een inktvis kan gebruikt worden om mee te schrijven, je kunt de inkt uit de inktzak mengen met lijnolie om er stempels mee af te drukken. De inkt is zeer donkerbruin, maar zuur en zal dus waarschijnlijk het papier aan gaan tasten. In de link staat hoe je de inkt kunt maken en gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inkt wordt gemaakt uit een kleurpoeder en een bindmiddel. Het bindmiddel kan van alles zijn, een soort olie, water of acryl. Vroeger werd dit met de hand gemaakt en was inkt ook erg duur. Tegenwoordig wordt inkt vooral in de fabriek gemaakt. Grote machines mengen water, kleurstoffen en chemicaliën (giftige goedjes) tot er inkt uitkomt. Er bestaan verschillende soorten inkt: drukinkt, Oost-indische inkt, vulpeninkt, balpeninkt, ecoline en inktcartridge.

Dus als je de inkt uit pennen en printers etc. bedoeld, nee, die komt niet uit een inktvis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de vloeistof die een inktvis uitscheidt kun je inderdaad schrijven. Dat hebben ze onlangs geprobeerd in het TV programma 'De Rekenkamer' dat ging over de prijs van pintyerinkt.
12 jaar geleden
Er wordt wel inkt gemaakt van inktvisinkt, dit is de kleurstof sepia. Sepia wordt gewonnen uit de blaas van de sepiainktvis. Het is een bruinige inkt, die vooral in de kunst gebruikt wordt.
Andere inktsoorten worden van andere kleurstoffen gemaakt.