Waarom hebben mensen zo'n goed brein?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen waarom in de zin van een hoger doel. Er is alleen een waarom in de zin van evolutionaire ontwikkeling.

Antwoorden (4)

Volgens de evolutietheorie van Darwin (survival of the fittes) maken de dommere wezens op de lange duur geen kans op overleven. Ze worden immers overheerst door de slimme.
Let wel: het engels woord 'fittest' betekent niet 'fitste' of 'gezondste' in het nederlands, maar zoiets als best aangepast, best passend enz. Dus bij veranderende omstandigheden overleven alleen die wezens die zich het snelst aan de nieuwe omstandigheden kunnen aanpassen (hogere/lagere temperatuur, meer/minder water, meer/minder natuurlijke tegenstanders/jagers etc.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het brein van mensen functioneert goed, maar een vogelbrein zit wat beter in elkaar denk ik. Raven en kraaien kunnen verbazingwekkende dingen met hun kleine brein.
Het grote brein van mensen leverde plotseling een groot voordeel op vanwege de ontwikkeling van een cultuur. Het leervermogen was belangrijk om al de ideeen van een cultuur over te kunnen nemen en de creativiteit ook nog zelf dingen aan toe te voegen. Al snel kwam aan de groei van het brein een einde. Door de beperkte grootte van het geboortekanaal zitten we aan een soort fysische grens. Als je de grotschilderingen van prehistorische mensen vergelijkt met wat er nu wordt gemaakt is het maar de vraag of we sindsdien nog veel progressie hebben geboekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk juist dat ons brein ons ondergang zou worden maar het volgens mij is het allemaal begonnen met de evolutie zoals darwin het beschreef christen zullen zeggen god heeft ons geschapen naar zijn evenbeeld dus er zullen hierover altijd theorieen over bestaan die haaks tegen over elkaar staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mede om te kunnen onderzoeken hoe het brein werkt, om juiste beslissingen te nemen voor het behoud van de aarde en he we als sociale wezens met elkaar om kunnen gaan zonder dat er ruzie en oorlog ontstaat.

Helaas is er ook een grote kans op hoogmoed, als we niet verstandig genoeg zijn om dat er onder te houden, kan datzelfde slimme brein wel eens de domste streken uithalen die alles kapot maken.

Hierin is sterk bepalend met welke attitude we ons brein inzetten, voor het eigen gewin of voor het zo fijn mogelijk hebben met zijn allen.

Als je alle mensen die ooit geleefd hebben bij elkaar optelt , is het aantal lager dan de 7 miljard die nu op aarde leven.
De mens vormde dus nooit zo een groot risico voor de aarde als in deze tijd.

Het is maar te hopen dat we dat goede brein op een correcte manier inzetten, anders wordt iets wat de grootste zegen zou kunnen geven tot de grootste vloek.