Zie ik andere kleuren dan andere mensen?

Aangezien iedereen andere ogen heeft (en misschien dus ook wel ander zicht) zie ik dan misschien andere kleuren dan andere mensen? Ik bedoel dat ik het gras bijvoorbeeld als groen zie, maar dat die groen voor iemand anders eigenlijk blauw is. Of dat hij/zij een paar tinten donkerder of lichter ziet. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me dat ook wel eens af ja! Haha, en inderdaad, mensen snappen dan niet wat ik bedoel. Denk ook niet echt dat dit bewezen/beantwoord kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Himm dat heeft mijn moeder ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohhh, dat vraag ik me al jaren af!

Het beste antwoord

Dat is een interessante vraag. Het is mij ooit eens geleerd. En dit is waar het op neer komt:

We moeten voor het beantwoorden van deze vraag eerst kijken naar de werking van het oog. Lichtstralen van verschillende golflengte vallen dus op het oog. De staafjes in het oog nemen de kleuren waar. In die staafjes zitten pigmenten (zoals vitamine A). Pigmenten kunnen reageren met fotonen. Als er meer kleur is, zullen er dus meer pigmenten reageren. Dit is afhankelijk van de intensiteit van het licht, van de golflengte (en dus kleur) van het licht. En de hoeveelheid pigment in je staafjes.

De hoeveelheid pigment in je oog, verschilt per persoon! Dus zullen je hersenen per persoon verschillende waardes voor licht detecteren. Dit verschil is echter miniem. Ik zie rood op dezelfde manier als jij. Mischien net iets donkerder, net iets lichter, net iets blauwer. Maar dit verschil speelt geen rol in het dagelijks leven en bestaat waarschijnlijk alleen theoretisch.

Zoals al gemeld in de vorige antwoorden. Mensen die kleurenblind zijn, zien verschillende kleuren wel op een andere manier. Vaak missen er dan pigmenten!

Dit is tenminste, de manier waarop ik het mij herinner. Een foutje daargelaten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat dat we mogelijk is. Zoals het ook mogelijk is op de 'symbolische wijze' (jij kan heel anders naar exact dezelfde dingen kijken dan ik maar we ervaren het allebei anders), zo al het ook letterlijk kunnen. Maar dit kan natuurlijk niet bewezen worden.En:het is natuurlijk zo dat het erváren van de kleuren voor de meeste mensen hetzelfde is, zoals je bijvoorbeeld van geel kunt zeggen dat het een vrolijke zonnige heldere kleur is. Dat zou je niet zeggen van bruin.Dat doet niemand. Dus wat dát betreft is het we waarschijnlijk dat iedereen wel dezelfde kleur ziet. Ervaart.
Leuke vraag!

Toegevoegd na 22 seconden:
we=wel

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry ik heb een laptop met roestige toetsen 8-)
al=zal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die mensen geel als buin zien dan zullen ze wel zeggen dat de zon dus "bruin" is en dus zullen ze daar ook van zeggen dat het een zonninge kleur is. Ookal zien ze bruin. Dus die beredenering klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw beredenering klopt niet. Je als mensen geel als bruin zien, noemen ze het nog steeds geel, dat is immers aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer juist Jorryt,aangeleerd.
Stel dat wij beiden de kleuren verschillend zouden zien,dan zou dit best kunnen zijn,maar dat we het van ons zelf niet eens zouden weten.
Ik bedoel dit:Op school leerden we als kinderen uit kleurvoorbeelden,kleuren palletten,kleurstalen,en door ons op school bezig te houden met verf,stiften,kleurtjes,en de mond van de leeraar en vele andere mensen die ons tonen welke kleur welke naam heeft.
Ook op elke verfpot staat vermeld welke kleur erin zit en dat kunnen we ter controle vergelijken met een kleurstalenboek.
En de mensen die niet in zwartwit zien maar de kleuren anders zien dan anderen weten het niet omdat zij de kleur geel mogelijk blauw zien,maat het toch geel noemen omdat hen dat zo aangeleerd is net zoals het bij ons zo aangeleerd is.
dat is natuurlijk nooit te bewijzen, een kleur is moeilijk te omschrijven, ik heb het een aantal jaren geleden wel gehad, ik zag opeens alles in pasteltinten, terwijl dat een dag daarvoor niet het geval was, maar dat lag niet aan mijn ogen, maar aan mijn oogzenuwen. Dus toen was ik me ervan bewust, jij weet waarschijnlijk niet beter dan dat kleuren zijn, zoals ze zijn en jouw vrienden en kennissen ook niet, dus dit zal je nooit te weten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha hier is nr 3!!!

ik dacht dit ALTIJD, tig jaar geleden al.

Ondertussen ben ik er van overtuigd dat dit het geval is. Het zou ook verklaren waarom de ene persoon een bepaalde kleurencombinatie prachtig vindt en de andere het vind vloeken.

Ik denk nu wel dat het niet zo is dat wat ik als roze zie dat jij dat groen noemt, omdat kleuren ontstaan tgv golflengte verschillen en die lopen in elkaar over, dat overlopen zal wel bij iedereen ongeveer hetzelfde zijn, MAAR tintverschillen zijn er vast wel

We zullen het alleen pas kunnen bewijzen als we de beelden die iemand in zijn hersenen ziet kunnen weergeven en dat kan nu gewoon niet

Maar goed, bewijzen kan ik het dus niet
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, er zijn zeker tintverschillen en verschillen in percepties. Dit is ook fysiologisch wel te verklaren. Bij afwijkingen van staafjes en kegeltjes kan je ook "kleurenblind" zijn, maar zonder die afwijking is er ook veel variatie in gevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo:Ik citeer. "Het zou ook verklaren waarom de ene persoon een bepaalde kleurencombinatie prachtig vindt en de andere het vind vloeken."
Dit heeft niks te maken met de wel of niet zeer bepaalde mannier van zien,dit heeft enkel te maken met smaak,en smaken verschillen nu eenmaal van mens tot mens,dat geld ook voor het wel of niet graag zien van bepaalde kleurcombinaties.
Over smaak gesproken,ik hou bvb van aardappelen met zout,jij ook?Ik hou echter ook van aardappelen met suiker,jij ook?Het zelfde heb ik ook met ei.
Zo vind ik blauw en wit een mooie kleurcombinatie dat goed bij elkaar past,terwijl ik mensen ken die zeggen:"Neen,blauw en wit dat is mijn smaak niet want dat combineert niet samen omdat deze twee kleuren niet bij elkaar passen."
Zie je? SMAKEN!
Hier laat ik het bij want ik krijg er al honger van.
amigo
12 jaar geleden
ik ben het met je eens dat smaak hierin natuurlijk OOK heel belangrijk is, maar dan is het meer: ik vind het geen aantrekkelijke combinatie. Dat iemand iets echt vindt vloeken bij elkaar zie ik toch als iets anders, dan doet een combinatie gewoon pijn aan je ogen bij wijze van spreken. En dat zou los van smaak kunnen staan. Maar zoals gezegd, ook dit is niet te bewijzen dus het is meer mijn mening hierover
Dat kan zeker, alleen al doordat iemand kleurenblind kan zijn, of deels.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het eventueel bij jezelf kunnen testen. Ik heb bijvoorbeeld aan mijn linker oog een kleine rood afwijking. Ik zie dus met alleen mijn linker oog de rode kleur minder fel dan met alleen mijn rechter oog. Als je een oud plaatje van een televisie testbeeld pakt kun je goed controleren welke kleurverschillen je ziet tussen links en rechts.
Er zijn dus wel degelijk tintverschillen mogelijk. Verder zien de mensen die kleurenblind zijn dus echt andere kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zul je dus nooit van je leven achter komen.
Deze vraag heb ik in mijn leven in alle soorten en gedaantes langs zien komen en dan niet alleen over zien , maar ook over horen, proeven en ruiken.
Het is zeer goed mogelijk dat je een kleur anders ziet dan een ander of dat je b.v. een nasibal anders proeft.
Mijn ouders hebben mij ooit een bepaalde kleur aangewezen en gezegd, kijk, dit is gras en dat is groen. Maar jouw groen hoeft niet het mijne te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Een mens ziet met zijn hersenen en gebruikt zijn ogen alleen als sensoren. De ene hersenpan zal een kleur anders interpreteren dan de andere, alleen zullen we daar voorlopig niet achterkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we er nog niet achter zijn gekomen, hoe kan jij het dan beweren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reactie. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de hersenen van alle mensen de kleuren in hetzelfde spectrum omzetten als daar geen noodzaak voor bestaat. Waarschijnlijk "ziet" iemand rood omdat zijn buurman hem dat verteld heeft. Maar de ene vindt die rode kleur koud en de ander warm. En daar heb je het al. Als alle mensen op de zelfde manier kleuren zouden waarnemen, dan zou er niet zoveel discussie zijn over de kleuren van een zelfde schilderij. Wat vind je daarvan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal zeggen wat ik daarvan vind:+++ Over hersenen hesproken:
Mijn moeder had altijd uitstekende ogen,een haar op de grond kon ze van ver zien.
Totdat ze op haar 38ste van de ene op de andere minuut totaal blind werd terwijl ze op het punt stond een knoop van mijn vaders hemd aan te naaien,ze stak de naald op het hemd,wilde de knoop pakken maar kon de knoop niet zien,het hemd ook niet meer want het licht ging uit,toen ging ze op de tast naar de buurvrouw om te vragen of bij haar ook de stroom was uitgevallen?
Ze heeft vandaag 25 jaar later nog altijd zeer goede ogen,toch ziet ze niks omdat 25 jaar geleden door een onbekende oorzaak een klein gedeelte van haar hersenen het liet afweten.
Ondertussen weten we dat het erfelijk is omdat zeer gespecialiseerde ziekenhuismensen via via, blinde familieleden van mijn moeder wisten op te sporen om via hen meer over haar ziekte aan de weet te kunnen komen.
Dat waren familieleden waarvan we niet eens wisten dat ze bestonden.
Ook weten we nu ondertussen dat elke verwante van mijn moeder blind kan worden,dat het er in het begin 5 mensen waren,nu al in de 30+,en dat ik mogelijk de volgende zou kunnen zijn,enkel het wanneer is de vraag dat nog open staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een triest verhaal dat van je moeder en mag hopen dat het jou niet overkomt. Geldt het overigens alleen voor de vrouwelijke lijn van de familie of ook de mannelijke?
Er zijn mensen die volwaardige ogen hebben en toch alleen maar zwart/wit of grijstinten zien. Over kleurenblind maar niet te spreken. De vertaling door de hersenen schiet hier te kort. Maar ook in zwart/wit kan een vrouw er mooi uit zien! De minkukels op GV moeten maar eens een biologieboek ter hand nemen lijkt me zo. Dank je voor je reactie.