Over het algemeen geldt: Hoe noordelijker je komt, hoe blonder de mensen. Waarom hebben Eskimo's dan zwart haar?

Zuid-Europeanen hebben over het algemeen zwart of donker haar. Mensen uit Scandinavië blond. Is het dan niet opmerkelijk dat Eskimo's zwart haar hebben?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Ik vind het altijd leuk om in mijn eigen omschrijving een antwoord te geven, maar dit wordt me te lang en ingewikkeld.
Dus je zal het zelf in het Engels moeten gaan lezen:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke link
Antoni
14 jaar geleden
Wat ben jij snel, Antwoordman! En ook nog een nuttig antwoord! Ik zou bijna zeggen: Daar kan Xinix nog wat van leren...

Andere antwoorden (3)

de Eskimo's zijn een mongools ras, het zijn een soort Sneeuwindianen of ijsschinezen, of hoe je dat ook wilt noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als mensen uit Mongolie inderdaad. Noord-Europeanen hebben blond haar, maar buiten Europa gelden andere regels....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eskimo's zijn genetisch gezien indinanen, en wonen op evolutionaire schaal nog maar kort in die hele koude streken. Geef ze een paar jaar (okee, een paar honderdduizend minimaal) en vermoedelijk zullen ze lichter worden, ALS dat nog een voordeel op levert voor de 'soort' in het huidige leefklimaat. Vermoedelijk hebben ze voldoende middelen en technieken tot hun beschikking inmiddels om ook met een relatief donkere huid en zwart haar gewoon te kunnen overleven, en hoeft lichter haar of een lichtere huid geen voordeel meer op te leveren ; dan selecteren die genen zich ook niet uit.
Kort gezegd dus, ze wonen er nog niet lang genoeg, en de natuurlijke druk is niet hoog.