ik heb een wietplantje in mn kamer, hij staat al vanaf mid juli in een pot (zonder lamp) voor het raam. Wanneer ongeveer istie oogstklaar?

ik gebruik enkel water.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (5)

Dit is afhankelijk van de soort en je kweekschema. De bloeiperiode kan verschillen van 7 weken tot 14 weken. In de bron vind je hier meer informatie over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat je er veel te weinig over weet, of eigenlijk niets over weet.
Zoals iedere plant, moet ook de wierplant voldoende licht, water en voedsel hebben om een grote gezonde en bloeiende plant te worden.
Geef je alleen maar water, waar moet hij dan van groeien en bloeien?
En vooral bloeien, want daar gaat het om.
Zoek op internet een juiste beschrijving van het moment dat je moet oogsten ( met foto's)
Als ik je verhaal zo lees, zitten er helemaal geen bloemen aan en ik vraag me af, of die er dan nog wel aan komen, de dagen worden steeds korter en er hangt geen lamp boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wierplant? dat lijkt me niet lekker roken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, zou het ook maar niet proberen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja in de tuin kweken is er niets aan, het groeit als onkruid, daar hoef je niets aan te doen, maar in een pot binnen, moet je bijlichten en mest geven en in een grote pot.
Voor meer inf. zie het antwoord bij Mahoema.
Weet je of het een mannetje of vrouwtje is? Mannetjes kun je niet roken. Zoals eddyist al aangeeft geef ik je weinig tot geen kans dat het iets kan worden met je plant. Met name een wietplant heeft veel licht nodig. Overigens zou ik ook groei en bloeimeststof gebruiken voor een beter resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een stekje gekocht, of heb je gezaaid?
als je gezaaid hebt dan zou het goed een mannetje kunnen zijn.
mannetjes bloeien met kleine groene bolletjes.
is dat het geval geweest, dan kan je de plant weggooien.
bij een vrouwtje zie je als het goed is toppen verschijnen.
in die toppen zie je een soort haartjes die lichtgekleurd zijn.
ik oogst altijd wanneer ongeveer de helft van de haartjes bruin zijn verkleurd.

pak het volgend jaar wat beter aan.
ik begin half mei, en oogst eind september.
verder zorg ik voor een flink grote pot, en voldoende voedsel.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou pech zou (wel 50% kans)
Rieneke1
12 jaar geleden
paar jaar terug had ik van 7 zaadjes welgeteld 1 vrouwtje.
doe mij maar liever een paar stekjes, maar ja is moeilijk aan te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf moederplant overhouden en stekken, maar geen idee of dat lastig is.
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe krijg je zo'n stekje de winter door?
ik kweek buiten, dus niet onder lampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet een (kleine) moederplant de winter door, maar dat zal toch binnen moeten, geen idee hoe dat makkelijk te doen.
Wietforum.nl daar weten ze het vast wel.
Alleen vast niet de moeite voor een paar buitenplantjes.
Eerst het geslacht bepalen.

Stekje of zaadje, want als zaadje dan is van juli nogal kort, eigenlijk sowieso nogal kort zonder kunstlicht.

Hoe groot is ie?

Is ie al aan het bloeien of doet ie nog helemaal niks.
Een wietplant begint te bloeien bij 12 uur of minder licht per dag. Maar als je op je kamer bent met de lampen aan dan ga je daar overheen en zal ie niet gaan bloeien.

Als het de moeite waard is,
zet hem dan in een donker hoekje of nog beter in een kast, paar lampen erop (TL kan ook, een speciale lamp haal je er net uit met één plant)
en die lampen 12 uur per dag aanzetten.

Voor één klein plantje zullen de energiekosten wel eens hoger kunnen zijn als de opbrengst.

Toegevoegd na 32 minuten:
net uit = NIET uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lengte is prima, want het bloeien duurt nog wel een tijdje als ie nu nog helemaal niet bloeit.
Is ie wel een beetje breed en wel wat bladeren, want aan een lange spriet heb je niet zoveel, hoewel er onder een lamp nog wel wat bij kan komen. Lampen: hoe meer hoe beter, als je ergens spaarlampen of tl-lampen hebt dan die gebruiken, want meer lichtopbrengst per watt en met die spaar of tl moet je al wel aan iets van 100Watt denken.
Van marktplaats en ook in bouwcontainers zijn armaturen vaak (bijna) gratis te vinden. Is de pot groot genoeg? Anders wat voeding geven, maar als je mooie groene bladeren hebt zit dat wel goed. Wiet is net onkruid, het kan veel hebben,
kijk ook eens op wietforum.nl daar zal je bijna al je vragen kunnen vinden met de zoekfunctie, ook mooie plaatjes hoe ie eruit zou kunnen zien.