Kunnen planten 'dronken' worden?

Mensen/dieren kunnen door alcohol onder invloed raken maar gebeurd dit ook bij planten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Antwoorden (5)

Als je dronken bent kun je niet meer recht lopen of helder denken. Planten en bomen kunnen dit alle twee niet, dus het lijkt me niet dat planten en/of bomen dronken kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat gaat. Niet plaaten bweegen niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee omdat dronken eigenlijk een verslechtering van het bewustzijn is en sinds planten geen bewustzijn hebben kan dat niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag,
Planten bewegen wel. Bloemen volgen de baan van de zon, ze sluiten zich bij vochtig weer etc.. Er is dus voldoende ruimte voor experimenten, om te bepalen of de bewegingen van planten verstoord worden door alcohol in het opgenomen water.

Een snelle google levert geen hits op, dus het is misschien nog onontgonnen terrein, of niemand heeft een interessant resultaat gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Planeten kunnen onder de invloed van alcohol raken maar het is niet direct dronken te noemen.
Laten we even kijken naar de kenmerken dronkenschap:
1- (Sterke) gedragsveranderingen. Men kan heel vrolijk (goede dronk) of melancholiek worden of juist agressief (slechte dronk);
2- Lallen, doordat men de mond- en tongspieren niet meer goed onder controle heeft;
3-Waggelende en strompelende gang, gepaard met struikelen en vallen;
4-Slaperigheid;
5- Versnelde perceptie van tijd
6- Vertraagde reactiesnelheid;
7- Tunnelvisie, Het gezichtsveld wordt steeds smaller;
8- Misselijkheid en braken, bij extreem alcoholgebruik zelfs tijdens de slaap;
9- In sommige gevallen verlies van controle over de blaas (broekplassen);
10- Zelfoverschatting;
11- In extreme gevallen coma, hartstilstand en de dood door alcoholvergiftiging.

1: een plant vertoont geen menselijk gedrag. Eventueel is een vorm van gedrag van een plant groeien. De groei van een plant word door alcohol vertraagd.
2: n.v.t.
3: Een plant kan zich niet voortbewegen, of je moet het groeien naar het licht daaronder willen scharen, in dat geval heeft het een negatief effect want de groei wordt verminderd.
4: n.v.t.
5: n.v.t.
6: n.v.t.
7: n.v.t.
8: n.v.t.
9: n.v.t.
10: n.v.t.
11: Alcoholvergiftiging bij planten komt voor. Bij percentages van 5% alcohol word de groei vertraagd, bj percentages van 10% staat het welzijn van de plant onder druk en bij percentages van 25% of meer zal de plant doodgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauwie!!! +1!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Eucalypje Maar ik zie nu pas dat ik planten per abuis planeten heb genoemd. Planeten onder de invloed van alcohol, ben benieuwd wat voor een effect dat zou hebben op de horoscopen ;)