Gaan je smaakpapillen achteruit met je leeftijd? Of word je ongevoeliger voor bepaalde smaak?

Vroeger was een Mars of een Raider in mijn herinnering echt tien keer lekkerder dan tegenwoordig. Bepaalde voedingsmiddelen vond ik als kind echt ontzettend vies. Tegenwoordig lust ik eigenlijk alles en lijken die Mars en die Twix heel gewoon. Komt dat omdat de smaakpapillen minder gevoelig worden naarmate je ouder wordt, treedt er een bepaalde gewenning op of romantiseer ik 'vroeger' te veel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt er misschien te veel van gegeten! ;)
amigo
12 jaar geleden
ha ha, ik vind ze ook een stuk minder lekker, MAAR dat is vooral sinds ik aan de lijn deed en me pijnlijk bewust werd van de ENORME calorienbom die ze eigenlijk zijn. dus nu denk ik bij elke zoete en vette hap: wil ik dit wel wil ik dit wel, NEE dus, Zo vergaat de smaak je ook denk ik

Het beste antwoord

Zowat alles gaat achteruit maar smaak ontwikkelt zich naarmate je ouder wordt. Baby's vinden zoet en vet lekker omdat het de hoofdsensaties van moedermelk zijn. Blijf je daarin hangen dan word je vaste klant bij MacDonalds en dergelijke etablissementen. Op zich kun je die moedermelk een jaar of twee volhouden, zoals in veel ontwikkelingslanden gebruikelijk is. Maar daarna moet je jezelf toch echt wennen aan de wat bitterder smaken van groente, vlees en vis, waarbij ook reuk een niet te onderschatten rol speelt want eigenlijk nog veel belangrijker voor de smaak dan zoet, zuur, bitter en zout.

Marsen, Raiders, Nutsen en al die andere zoetigheid appelleren nogal aan je moedermelktijd door de zoete smaak, de vettigheid en de overeenkomende mondbeleving en geur.

Wees blij dat je volwassen bent qua smaak zodat je van veel genuanceerder smaken kunt genieten dan kleine kinderen, zoals die van oude kaas, spruitjes, volkorenbrood, mosselen, metworst, haring, hachee, haricots verts, doorgerijpte ribeye steak, makreel, etc. etc. om van de culinaire verrassingen in goede restaurants nog maar te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor mij geldt ook dat vroeger een mars een echte tractatie was, die je niet iedere dag kreeg en die niet overal voor het grijpen lag, (evenals de mekka...waar is die
trouwens gebleven) zoals nu wel het geval is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de Mekka! Ik kan me overigens mijn eerste Nuts nog heel goed herinneren en zelfs nog hoe die smaakte. Dat was in de vijftiger jaren op een rondvaartboot op rivier de Noord. Ik zal een jochie van zeven, acht geweest zijn. Vanmiddag zat ik met een papiertje te ritselen. Zegt mijn collega dat ze dat geluid met lekkere zoete chocolade associeerde. Kun je nagaan hoe geraffineerd de smaaksensatie van junkfood eigenlijk uitwerkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zeg, inderdaad, en niet alleen is de uitwerking geraffineerd, maar al die suikers ook, he. Trouwens...was het een snoeppapiertje waar je mee ritselde? Of was het een belangrijk document ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boek 'Laat je niet volvreten' is een aanrader als je in deze materie bent geïnteresseerd. Nee, het was een papiertje waar ik een sticker had afgehaald, van die non adhesive folie.

Andere antwoorden (4)

Ze worden minder gevoelig. Dat is ook een veelgebruikte verklaring waarom kinderen spruitjes niet te eten vinden, en volwassen vaak juist wel lekker. Als je ouder wordt ben je minder gevoelig voor de bittere smaak ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verandering van smaak, in het bijzonder verlies van smaak, is een algemeen probleem bij de ouder wordende mens en kan veroorzaakt worden door een aantal oorzaken. Zoals de meeste zintuigen, wordt de smaak ook minder naarmate de leeftijd toeneemt omdat de smaakpapillen degenereren. Daarnaast kunnen er problemen optreden die een gering smaakverlies veroorzaken bij jongere mensen, maar een aanzienlijke schade opleveren bij wat er nog over is aan smaak bij ouderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je romantiseert vroeger niet hoor. De gevoeligheid van de smaakpapillen gaat achteruit, waardoor je minder proeft en waardoor super lekker met de tijd lekker wordt en vies wordt normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me aan bij voorstaande antwoorden: het heeft zeker te maken met ouder worden.
Maarrrrr: ook de smaak van vele produkten zijn veranderd!!! Om het even in het gezonde te houden: de tomaten zijn waterballen, evenals de komkommers, om maar iets te noemen. Geen smaak zit er meer aan. En dat is niet, omdat ook ik iedere dag een dag ouder wordt ;-), maar omdat dit een feit is. Om nog de ouderwetse smaak van ham te proeven moet je ver zoeken: soms vind je een slager, die er nog iets van "brouwt". Heel jammer!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaten moet je niet in de koelkast bewaren. Daar worden het waterballen van. Ik vind de tomaten van tegenwoordig een stuk lekkerder dan die van vroeger, maar misschien is dat wel omdat ik vroeger alleen van die vleestomaten uit eigen tuin kreeg en tegenwoordig vooral trostomaten eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bewaar ze ook niet in de ijskast.
Ik kweek ze zelf in de zomer in de tuin, en die smaak is voor mij vergelijkbaar met vroeger. Het is dus niet een nostalgisch idee van me, maar "proef"ondervindelijk vastgesteld ;-)
Qua smaak is er zeker een groot verschil tussen vleestomaten en trostomaten.