Wat kan dit voor een beest geweest zijn?

Toen ik vanmorgen opstond en naar het toilet ging lag er een "zwart stokje" in het fonteintje daar, dat dacht ik tenminste. Het was recht en glad en ongeveer 1 à 1,5 cm lang en 1 mm dik. Ik besteedde er geen aandacht aan want dat zou ik het bij het handen wassen wel weg spoelen. Ik trok het schutblad van een inlegkruisje en legde dat even in het wasbakje om later weg te gooien in de prullenmand. Dat papiertje raakte het stokje. Zie ik ineens dat ding tot leven komen en gaan kronkelen als een slang. Het is gek en ook kinderachtig maar ik schrok me kapot, rukte een toiletpapiertje van de rol en drukte dat beest dood. Hij spartelde nog even dus moest ik 2x drukken, bah! Wij wonen in een appartement en hier komen zelden dieren uit de categorie "vieze beesten". Soms is er een verdwaalde bij of vlinder, en 's zomers vliegen, dat wel. In mijn toiletruimte heb ik nog nooit 'n eng beest gezien en deze was eng! Hij moet uit de afvoer van het fonteintje zijn gekropen. Afgezien van de vraag waarom een mens die in lengte vele malen groter is, bang is voor een beest van 1 cm, is mijn vraag: wat was dit? En ook: zijn ze gevaarlijk? Ik ben niet bang voor vliegen, mieren, muggen, spinnen en kevers ook al zijn het mijn vrienden niet, maar deze griezel bezorgde me de kouwe rillingen en nu, na 2 uur, zit ik er nog steeds met afschuw aan te denken. Hij deed me nog het meest denken aan een bloedzuiger maar die zijn geloof ik aan de kopse kant dikker en bij dit beest was dat niet zo.

12 jaar geleden
in: Biologie
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent op het nippertje aan de dood ontsnapt !
Rieneke1
12 jaar geleden
het was iig geen bloedzuiger, die zijn dikker.
zondag
12 jaar geleden
Ja, jullie hebben allebei gelijk.

Het beste antwoord

Het 'stokje' klinkt als een larve van een insect, aangezien het een glad diertje was en het kronkelde.
Het is lastig om uit jouw beschrijving op te maken om wat voor beestje het gaat, maar de 'usual suspects' zijn volgens mij (in jouw geval, aangezien je niet in een boomhut woont of iets dergelijks) de larven van de volgende beestjes:

Motmug: een ongeveer 3 mm groot 'vliegje' Dat haar eitjes graag in afvoerputjes legt. Een onschadelijke, maar meestal ongewenste huisbewoner dus. Larve is glad, circa 9 mm groot en donker van kleur. (heb ze ooit gezien in studentenhuis, bah.)

Dansmug: veel verschillende soorten, ook die niet steken. Larve kan rood zijn, maar die vindt je eerder in meren en moerassen. Er zijn ook dansmuggen die donkerbruine larven hebben. Muggenlarven zijn ook 'stilligende' larven, die gaan 'spartelen' wanneer er gevaar dreigt. (zie afb. voor voorbeeld)

Als je wilt weten wat het was, zou ik het afvoerputje open schroeven en er een soortgenootje van je beestje vangen en goed verzorgen in een potje...

Als je die soortgenootjes liever niet wilt zien, zou ik een paar liter kokend water door het fonteintje gieten, gevolgd door iets agressiefs als bleekmiddel of toiletreiniger. Zo kom je ze niet meer tegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

michien was het een zilvervisje. die zitten graag op vochtige plkejes zoals een badkamer of toilet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je dat denk ik ook!
zondag
12 jaar geleden
Nee hij had geen pootjes en was niet aan de kopse kant dikker dan aan de achterzijde en hij was erg dun voor zijn lengte. Gewoon een miniatuur slangetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jonge zilvervisjes zijn nog maar hele dunne sprietjes.
hier wat diertjes die in huis kunnen zijn:
http://www.energiezuinighuis.nl/kijknaardeoplossingen/ongedierte/ongedierteinsecten/

en hier een plaatje op een forum van een of ander
beestje, een termietenlarve volgens sommigen?
http://forum.fok.nl/topic/1659582/4/25

brrr ik stop ermee, krijg overal kriebels....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk was het een jonge spanrups, deze rupsen hebben alleen aan de voor en achterkant pootjes.
Ze zien er uit als een klein afgebroken takje.
is er gevaar, dan verstarren ze helemaal en vaak richten ze zich dan op, alleen met een sterk vergrootglas kan je dan zien, dat het geen takje is, maar een rupsje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
'k Denk het niet Ed. Misschien schrok hij toen ik het licht aandeed en bleef daarom onbeweeglijk zitten maar toen het papiertje half op hem viel ging hij heen en weer kronkelen als een slang. Hij richtte zich niet op. Misschien toch een zilvervisje? Kronkelen die heen en weer? Kan het me niet herinneren omdat ik die na mijn jeugd nooit meer heb gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilvervisjes zijn uitermate snelle beestjes en zullen bij schrikken, alleen maar snel weglopen en zeker niet kronkelen.
iets wat kronkelt, is b.v.een regenwormpje, dat kan in paniek hevig heen en weer kronkelen, bijna springen.
Zeker als het beestje aan het uitdrogen is.
larve pelskever? (foto 1)

larve van de ....piepschuimkever (foto 2)

larve loopkever? (link1, blijkbaar zijn er meer 'versies' van)

larve elzenhaantje maar klopt niet met het seizoen (link 2)

of stiekem gewoon een kortschildkever (ook link 2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Bovenste foto: nee, hij was heel dun in verhouding met zijn lengte. Onderste foto links: qua lengte in verhouding tot de dikte zou het kunnen maar deze heeft geledingen en loopt bij de achterkant in een punt. Zo was mijn lieverd niet; hij was overal even dun, zwart, zonder zichtbare pootjes en kop.