Hoe kan een klein zangvogeltje zoveel volume produceren en ook nog in één adem.

Als ik zo'n klein vogeltje zie, verbaast het mij dat dit uit de longen naar buiten wordt gevloten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Ik heb me eens laten vertellen dat een vogel kan inademen door zijn neus en uitademen uit zijn bek.
Dus zo kan hij het zolang volhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine zangvogels ademen in door de neus en uit door een klein gaatje onder de bek maar de kolibries kunnen als ze verlieft zijn fluiten met hun staart. dat is mogelijk door dat hij dan eerst 5 meter omhoog vliegt en dan zichzelf gewoon naar beneden laat vallen. dat veroorzaakt een scherp geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels zijn totaal verschillend van zoogdieren en daarom zijn de geluid voortbrengende organen ook totaal verschillend. De ademhaling is meer continu en vindt plaats in langsstromende lucht in de long in plaats van longblaasjes en op verschillende plaatsen bevinden zich accessoire longzakken.

Vogels hebben een zeer gespecialiseerd orgaan, de syrinx dat zich bevindt rondom de splitsing van de bronchiën. De syrinx bestaat uit kraakbeenringen, membranen en zeer snelle spieren. Bij zangvogels en papegaaien heeft er veel sexuele selectie plaatsgevonden door middel van zang, omdat zang zeer belangrijk is bij hun balts en partnerkeuze en daardoor is het orgaan zeer snel ontwikkeld in allerlei richtingen. Dat verklaart ook het hoge volume van de zang van een klein vogeltje.

Kanaries gebruiken het gedeelte van de syrinx rond hun linker bronchus om een toon te produceren en kunnen na een toon snel via de rechter bronchus inademen en zeer snel weer uitademen en de toon hervatten via de linker bronchus, zonder dat de spieren die de toonhoogte bepalen hun spanning hoefden te veranderen.