Wat gebeurt er met een teek die niet verwijderd wordt?

Laat hij uiteidelijk los en wurmt zich weer teruguit uit de huid of is een tekenbeet altijd een kamikazeaktie en betekent het de dood van de teek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
18.1K

Het beste antwoord

Nadat een teek zich heeft volgezogen laat hij de huid los en laat hij zich op de grond vallen,het is dus geenszin een kamikazeaktie,op de grond probeert hij weg te kruipen naar de begroeiing waar hij zich verbergt en het bloed gaat zitten verteren,waarna hij op het volgende voorbijlopende restaurantje (slachtoffer) gaat zitten wachten.Dit kan erg lang duren en al die tijd eet de teek dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het volgende wil je niet weten:

Een teek kan enige dagen tot enkele weken op dezelfde gastheer blijven zitten. Ze kunnen via de benen van de gastheer omhoog klimmen en nestelen zich bij voorkeur in huidplooien, maar ook wel gewoon op een been of arm.

Toegevoegd na 42 minuten:
Oké, mijn antwoord was niet compleet. Hier komt de rest:

De levenscyclus van de teek loopt over een aantal stadia van larve tot volwassen teek en duurt 2 tot 3 jaar (!). Gedurende die cyclus leeft een teek alles bij elkaar slechts 3 weken (!) op een gastheer, waar hij enkele dagen bloed zuigt en waar de paring plaats vindt. Na goed volgezogen te zijn laat hij vanzelf los en verschuilt zich in de vochtige humus van de bosgrond om zich verder te ontwikkelen. Als het weer tijd is voor een maaltijd, klimmen ze in grassen en struiken omhoog en laten zich op toevallige voorbijgangers vallen. Na de paring verlaat het vrouwtje haar gastheer om eieren te leggen en te sterven.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet om te zeuren maar dit is geen antwoord op de vraag.. "Laat hij uiteidelijk los en wurmt zich weer teruguit uit de huid of is een tekenbeet altijd een kamikazeaktie en betekent het de dood van de teek?" dat is nu nog niet duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat doet hij als er niemand langs komt om zich op te laten vallen? Blijft hij dan op die halm of struik zitten tot hij dood gaat?
AWM
14 jaar geleden
Het leven is hard, ook voor een teek. Zonder eten ga je dood.
Maar op zondag blijft ie leven.
Soms laten teken uit zichzelf los als u een hete douche of een heet bad neemt, maar dit werkt lang niet altijd.

Wat u in ieder geval nóóit moet doen: de teek verdoven met alcohol, ether of andere middelen. Daardoor zou de teek kunnen braken en zijn ziektekiemen alsnog aan u overdragen.

Ook niet veilig is de teek tussen duim en wijsvinger vast te pakken en omhoog te trekken. Zo kunt u de teek platdrukken, met ook weer tot gevolg dat de bacteriën in uw lichaam komen.

Veel beter is om een speciale tekentang te gebruiken. Bij de apotheek en bij de stichting SAAG kunt u deze krijgen onder de naam Teek it easy. Met de tang moet u de teek in zijn 'nek' vastpakken en net zolang ronddraaien totdat hij loslaat. Soms blijft de kop van de teek achter. Dat is geen probleem. Het restant komt er, net als een splinter, na een paar dagen vanzelf wel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het antwoord. Soms laat de teek los, maar lang niet altijd. Dus er zeker iets aan doen, anders kan het wel eens heel vervelend aflopen.