Wat is de snelheid van geur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geur heeft geen snelheid.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg uit..

Het beste antwoord

Geur is geen golf, zoals geluid, die zich met een bepaalde snelheid voortplant door lucht. Er is dus geen ‘snelheid van geur’.

Toch kunnen we er wel iets over zeggen: de snelheid waarmee je een scheet kunt ruiken is omgekeerd evenredig aan de vierkantswortel van de massa van de deeltjes waaruit die scheet bestaat.

Er is dus geen vaste snelheid, je zult dit per geur moeten onderzoeken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is o.a. gerelateerd aan de windsnelheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met de verspreiding van de moleculen in de lucht, zoals al in het vorige antwoord staat. Maar ook met de gevoeligheid van de neus voor de specifieke moleculen. Is de neus gevoeliger dan zijn lagere concentraties al genoeg en zal de geur zich sneller waarneembaar/ruikbaar verspreiden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan verschillen. Dit heeft te maken met diffusie. Difussie = evenredige verspreiding van moleculen over de beschikbare ruimte (van hoge concentratie naar lage concentratie) De concentratie moet op alle plekken gelijk worden. Ook speelt het een rol of iets permeabel (doorlatend) is of semi-permeabel (half-doorlatend) is.
De osmotische waarde (aantal opgeloste deeltjes per volume-eenheid) moet gelijk zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik was de conclusie vergeten. Maar het ligt dus aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelheid van geur is erg laag als je alleen de diffusie bekijkt. Dit heeft te maken met de gemiddelde afstand die een geurmolecuul of druppeltje kan afleggen voordat het tegen een ander molecuul botst. (Mean Free Path). Dit is een zeer kleine afstand (60 nm) en daardoor duurt het zeer lang voordat een molecule een centimeter aflegt. Een gemiddelde afstand zou zijn 0.5 cm/s (10^10 botsingen per seconde, snelheid 500 m/s). Maar er is een relatie volgens de wortel van de tijd en de afgelegde afstand. Dus in een uur is de gemiddelde molecuul nog maar dertig centimeter verderop. in 3600 uur is de afgelegde gemiddelde afstand 60 cm. Kortom, met diffusie schiet het niet erg op en diffusie speelt in lucht slechts een rol in de grootteorde van centimeters, in water heb je het over afstanden van ongeveer een mm.

De geuren worden dus verplaatst met luchtstromingen die al snel met 10 cm/s gaan en vaak ook een min of meer vaste richting hebbeb. Dat stelt dieren in staat om de oorsprong van een geur te vinden door de stroming terug te volgen tot de oorsprong . Vandaar de natte neus om zeer nauwkeurig kleine luchtbewegingen te registreren. De koudereceptoren onder de huid zijn zenuwcellen die erg gevoelig zijn voor snelle afkoeling.

Ook haaien en vissen moeten op zo een manier een geurbron lokaliseren, met behulp van het zijlijnsysteem kunnen ze erg nauwkeurig het stromingspatroon in kaart brengen en met behulp van de neus registeren ze de samenstelling.