Waneer ongeveer zijn kippen zodanig geevolueerd dat ze dagelijks eiren zijn gaan leggen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Waneer ongeveer zijn kippen zodanig gevolueerd dat ze dagelijks eieren zijn gaan leggen? Is dat in de 20e eeuw of was dat al zo rond 1600?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippen zijn niet geëvolueerd ,ze zijn geschapen.
Trouwens wat zou er eerst geweest zijn,.....de kip of het ei? Geen van beide is het juiste antwoord.
Het enige juiste antwoord is dat ze beide te gelijker tijd tot ontstaan zijn gekomen,want beiden hebben elkaar nodig om te bestaan.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik denk niet dat ze zijn geevolueerd, het zijn meer de fokprogramma's van de mens geweest.

Antwoorden (2)

Kippen ovuleren en leggen dus gewoon ook eieren als er geen haan bij is. Van nature reageert een kip vooral op de daglebngte. Worden de dagen langer dan gaat de kip leggen, We hebben ze wel doorgefokt zodat ze maar door blijven gaan. En als je de eieren maar weghaalt voordat de hen gaat broeden, dan gaan ze door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: niet alle kippen leggen dagelijks eieren, dat is sterk afhankelijk van het ras, de tijd van het jaar, het dieet van de hen en hoe er voor de hen gezorgd wordt.
De hoeveelheid eieren per kip per jaar varieert van 180 tot 365 per jaar.
Kippen die veel eieren leggen zijn raskippen die speciaal ontwikkeld zijn voor dit doel, de leghennen. Kippen die ontwikkeld zijn voor de slacht of voor de sier leggen veel minder eieren.
Korte geschiedenis:
-Gedomesticeerd pluimvee is voor het eerst aangetroffen in Zuidoost-Azië, tussen 4000 en 6000 jaar geleden
-Rond 200 v Chr. introduceerden de Romeinen pluimvee in Noordwest-Europa
-Rond het jaar 1000 het in bezit hebben van pluimvee een voorrecht van de adel en kloosters.
-In de tweede helft van de negentiende eeuw wordt het houden van kippen op de boerderijen een algemene landbouw activiteit.
-Aan het einde van de 19e eeuw was er een grote landbouwcrisis. Veel West Europese boeren schakelde toen over op de pluimveehouderij die daardoor in een stroomversnelling kwam. Tussen 1850 en 1925 ontstond het merendeel van de nut- en sierrassen die wij nu kennen.
De kippen die gebruikt worden voor de leg, leghennen behoren tot die nutrassen.
-Rond 1950 werden de eerste succesvolle legbatterijen in Nederland geïntroduceerd.

Zorgvuldige selectie maakte het mogelijk om rassen te creëren die een bovengemiddelde leg hadden.
Dat is ongeveer als volgt in het werk gegaan: kippenhouders hielden een kleinere groep kippen apart en hielden die zorgvuldig in de gaten. Ze zijn daarbij heel goed gaan bijhouden welke kippen er de meeste eieren legden, met de kippen die de hoogste eieren-opbrengst hadden is de fok doorgezet. Jarenlange gerichte selecties zorgden uiteindelijk voor kippen die met gemak zeker 320 eieren per jaar legden.