Uit eiwitten, vetten, suikers en DNA. Voornamelijk zijn die opgebouwd uit koolstof, waterstof, stikstof en fosfor en zuurstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al het leven dat op aarde voorkomt bestaat uit:koolstof, waterstof, stikstof, zuurstof, fosfor en zwavel

Een jaar of wat geleden was er nog een doorbraak, doordat er een bacterie gevonden is in het titikakameer waarbij het bestanddeel fosfor vervangen kon worden door arsenicum.

Wat bewijst dat er dus leven kan zijn of ontstaan dat uit andere bestanddelen bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet is het arsenicum er door mensen in geplaatst.(fosfor vervangen door arsenicum)
En tot ieders verbazing bleef de bacterie leven en zich zelfs voortplanten. Het is dus niet uit zichzelf ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn atomen en geen moleculen en naar mijn weten kon de betreffende bacterie niet geheel zonder fosfor.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jorryt* inderdaad daar heb ik even niet bij nagedacht, maar als je die atomen opzoekt, dan zijn de moleculen zo gevonden. Viridiflavus* ik hoop van niet, zomaar iets uitzetten kan volgens mij nooit goed uitpakken voor een ecosysteem.
(niet dat het ecosysteem daar in orde is, maar toch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die arsenicumbacterie was niet afhankelijk van arseen. Er waren nog steeds bacteriën in die populatie die gewoon fosfor gebruikten. Er is nog steeds fosfor aanwezig, maar daarnaast kunnen de bacteriën arseen gebruiken.
fosfolipiden vormen het belangrijkste deel van het celmembraan, golgi systeem, endoplasmatisch reticulum en de mitochondriën. Daarnaast komen er cholesterol, glycolipiden, glycoproteïnen en eiwitten voor in het celmembraan. Glycolipiden zijn vetten met een koolhydraat eraan vast, en glycoproteïnen zijn eiwitten met een koolhydraat eraan. Cholesterol zorgt voor een steviger celmembraan. Hoe meer cholesterol, hoe stijver het celmembraan.

In het endoplasmatisch reticulum worden eiwitten aangemaakt, die door het golgi systeem tot hun werkzame vorm worden omgezet. Verder worden er vetten gevormd.

In de mitochondriën wordt ATP (adenosinetrifosfaat) gemaakt. Dit is hét energiemolecuul voor onze cellen.

En ten slotte zit er in de celkern, in de vorm van chromosomen, DNA. Dit is het molecuul waar onze genetische informatie in opgeslagen zit.

Lang verhaal kort:
Fosfolipiden, Eiwitten, vetten, ATP en DNA zijn de belangrijkste moleculen in onze cellen.