Hoe valt het te verklaren dat mensen hoofdhaar, okselhaar en schaamhaar hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In de loop der heel vele jaren is de mens z'n "vacht" kwijtgeraakt omdat de functie wegviel.
Namelijk het lichaam warm houden.
Nu is er nog een restant, ongeveer overal een beetje haar, maar op sommige plekken dichte beharing.

Hoofdhaar is, veronderstel ik, nog steeds voor de warmte,
wimpers en wenkbrauwen houden stof en zweet uit ons ogen.

Oorspronkelijk had het lichaamshaar een belangrijker rol, maar wat daar nu nog van over is is zeer beperkt. Wimpels en wenkbrauwen geven nog wat bescherming voor de ogen zoals voor transpiratievocht, okselhaar vangt ook transpiratievocht op.
Hoofdhaar wordt over het algemeen als gezond en aantrekkelijk gezien. Functioneel is het niet. Lichaamshaar op de rest van het lichaam wordt over het algemeen juist niet op prijs gesteld. Bij vrouwen is dit nog meer als bij mannen, te denken valt aan oksel, benen, armen (m.n. als het donker van kleur is). Er zijn allerlei middeltjes als harsen, scheren, pelen etc. om deze beharing in toom te houden.

Het zou heel goed mogelijk zijn dat beharing over enkele miljoenen jaren weggeevolueerd is.

Intussen is het op dit moment mode om het weg te halen en over 20 jaar is misschien heel veel haar juist
weer erg aantrekkelijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoofdhaar beschermt de hoofdhuid, bijvoorbeeld tegen verbranding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk jij dat de mens over een miljoen jaar helemaal kaal is?

Andere antwoorden (2)

We zouden wel zonder kunnen; een verklaring zou dus kunnen zijn dat deze beharing in ieder geval in het verleden seksueel aantrekkelijk is gevonden.
Dat we nu van alles afscheren wil niet zeggen dat we dat in het verleden ook altijd konden waarderen en bovendien gaf dat in vroeger tijden (hoofdhaar niet meegerekend) een indicatie over de geslachtsrijpheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar is erg glad. Het heeft een zeer lage wrijvingscoëfficiënt.

Dat kun je goed voelen door met je hand (boven op je hoofd) over je haar te wrijven en de hand omlaag te bewegen naar je wang. Als je bij de wang komt gaat het moeizamer. Je voelt dat de wang veel stroever is dan het vlees (huid) van de wang.

Dit is van belang bij de geboorte van een kind. Het haar vermindert de wrijving waardoor het hoofdje makkelijker door het geboortekanaal glijdt.

Het is gewoon evolutie. Kinderen met haar overleefden vaker de geboorte dan kinderen zonder haar.

Ook houdt haar vloeistoffen (met hun geuren) goed vast. Dit kan in de evolutie een functie hebben gehad, zodat we in de schaamstreek en oksels behaard zijn.