Hoe zit het met et DNA en de bloedgroep van een kindje uit een lesbisch huwelijk? (zie uitleg)

Situatie:
Een lesbisch stel laat een met donorzaad bevruchte eicel van vrouw 1 in de baarmoeder van vrouw 2 plaatsen. Het kindje zal dan DNA-technisch gezien, het DNA van vrouw 1 hebben. Maar hoe zit dat met de bloedgroep? Zal het kindje de bloedgroep van vrouw 2 hebben omdat hij/zij 9 maanden in haar buik heeft geleefd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Sowieso zal de zygote(het klompje cellen wat de embryo moet worden) waarschijnlijk niet in de buik van vrouw 2 geplaatst worden aangezien de kans op afstoting na een (dure) IVF behandeling veel groter is bij vrouw 2 omdat de eicel niet lichaamseigen is. De bloedgroep is genetisch vastgesteld en mocht vrouw 2 een andere bloedgroep hebben dan de natuurlijke moeder, dan is de zygote niet levensvatbaar omdat het verkeerd bloed zal krijgen. Het DNA zal eruit zien naar de vrouw die de eicel gedoneerd heeft en de man die het zaad gedoneerd heeft. Het zou tevens ook kunnen dat de celkern uit de eicel verwijdert wordt en dat hierna een geïsoleerde celkern van vrouw 1 wordt ingebracht. Dan spreekt men over klonen, dit is echter bij de wet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat klopt toch niet helemaal hoor. Dat betekent dat een kind altijd dezelfde bloedgroep als de moeder zou hebben, en dat is niet het geval.
Bovendien gebeurt het wel eens dat de eicel wordt teruggeplaatst in de baarmoeder van de andere vrouw, zodat beiden toch, elk op hun eigen manier, biologische moeder zijn. Vergelijk het maar met een normale eiceldonatie, dat komt ook voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor de kritiek, ik heb misschien iets te snel mijn conclusies getrokken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@chrisser: "De bloedgroep is genetisch vastgesteld en mocht vrouw 2 een andere bloedgroep hebben dan de natuurlijke moeder, dan is de zygote niet levensvatbaar omdat het verkeerd bloed zal krijgen.">er is in principe geen bloedcontact tussen de embryo en de moeder.

Andere antwoorden (1)

Bloedgroep is een factor die bepaald word door erfelijkheid, niet door zwangerschap. Tussen moeder en kind is tijdens de zwangerschap in principe geen bloedcontact.
Niet voor niets word er bij een zwangerschap altijd naar de rhesusfactor van de moeder gekeken, die kan namelijk afwijken van die van het kind en dat kan medische gevolgen hebben als er anti-stoffen zijn, voor meer info hierover zie bronnen.