Waarom word je "wakker" van koffie?

Wat geeft dat "wakker" gevoel?

Toegevoegd na 41 seconden:
Meer bepaald: wat maakt dat caffeïne in je lijf dat gevoel geeft dat je wakker(der) bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Het actiever worden van mensen door het drinken van een cafeïne houdende drank heeft een oorzaak die te vinden is bij het centrale zenuwstelsel. Het heeft namelijk te maken met de receptoren van adenosine. Adenosine is een stof die gemaakt wordt in de hersenen en zorgt voor de slaperigheid bij mensen, doordat adenosine de celactiviteit vermindert.
Adenosine is een neurotransmitter die zich bindt aan een eigen receptor in de hersenen.Cafeïne lijkt veel op adenosine (zie afbeelding). Cafeïne stimuleert de adenosine receptor niet, maar blokkeert deze voor adenosine. Doordat cafeïne de adenosine receptoren blokkeert kan de adenosine hier niet meer aan binden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb je niet alleen mooi letterlijk uit één van mijn bronnen gekopieerd, maar ook nog eens zonder bronvermelding.
http://home.tiscali.nl/woutersite/pws/effecten/centraal_zenuwstelsel.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om precies te zijn heb ik dit stukje uit mijn oude profielwerkstuk gekopieerd, dat over cafeïne ging. Maar nu je me er op wijst zie ik dat het idd indirect uit een van jouw bronnen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hebt je profielwerkstuk gekopieerd van Internet ?? Da's niet netjes :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige dingen kun je beter goed kopiëren dan slecht verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks !

Andere antwoorden (2)

Cafeïne is een pepmiddel.

Het geeft een "boost" aan de hersenen en verbergt de moeheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ben ik, maar mijn vraag is: wat is juist die "boost"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een chemisch proces dat niet in een paar woorden te omschrijven is, een zelfde effect maar dan met de tegenovergestelde reactie krijg je met verdovende middelen, er worden zenuwen geactiveerd en andere weer gedeactiveerd, hierdoor wordt ook de aanmaak van bepaalde hormonen gestimuleerd waardoor er een overproductie van dat hormoon optreed.
Daarvoor moet je wel HEEL diep in de scheikunde duiken als je precies wilt weten wat er op moleculair niveau allemaal gebeurt, maar in het kort komt het er op neer dat cafeine je hartslag verhoogt, het sympatisch zenuwstelsel prikkelt en de ademhaling stimuleert en de adrenalineproductie aanzet.
Al die verschijnselen bij elkaar maken dat je je wakker en alert voelt.

Feitelijk is het een soort 'omgekeerde reactie' ; als je heel alert moet zijn, is je ademhaling verhoogd, je hartslag sneller en maak je adrenaline aan (in een stress-situatie bijvoorbeeld). Als je die verschijnselen dus kunstmatig oproept - met behulp van cafeïne dat op allerlei zenuwreceptoren werkt - krijg je het gevoel dat je alert bent. Zonder dat daar een echte aanleiding voor is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eerste Wiki-link voor de basale info, de anderen voor mensen die er dieper op in willen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord ;-) +