wat is het nut van de lange 'staartveren' van een pauw?

Behalve de sierlijkheid van veren, zal dit tevens een praktisch nut hebben!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Tijdens de evolutie zijn bijna alle mannetjes vogels mooier geworden dan de vrouwtjes.
Met hun extra mooie veren moesten ze de vrouwtjes lokken om er mee te paren.
De vrouwtjes op hun beurt, zochten naar de mooiste mannetjes, dat vooral werd bepaald door hun verenpracht. ( en zang)
De minder mooie mannetjes werden niet uitgekozen om te paren en stierven uit.
Zo bleven er steeds mooiere mannetjes over.( natuurlijke selectie)
Bepaalde eigenschappen werden zo generatie na generatie steeds opvallender.
En opnieuw kozen de vrouwtjes er steeds weer de mooiste uit.
Als dit zo tien duizenden jaren maar door en door ging, ontstonden er steeds mooie vogels, met grotere en kleurige veren.
Zo is de pauw ook aan zijn bekende veren gekomen, die verder geen nut hebben.
Kijk ook maar bij de hen en de haan.
De haan is ook zo aan zijn prachtige veren gekomen.
Dus alle dank aan de vrouwen die telkens hun keuzen maakten.
Een extreem voorbeeld is hier de ontwikkeling van de paradijs vogels, de veren van de mannetjes zijn onwaarschijnlijk bizar en mooi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voornaamste vergeet je nog. Mooie dieren zijn vaak gezonde dieren. Gezond is moeilijker op te merken, mooi daarentegen wel. De evolutie hoeft in principe geen mooie dieren om zich voort te planten, maar wel gezonde. Geldt ook bij mensen, maar bij ons zijn het de vrouwtjes die zich optutten.
Bij insecten zijn de mannetjes vaak onbenullig en klein, maar door de vele nakomelingen is gezondheid van mindere betekenis. Klein zijn heeft ook zijn voordeel; je wordt niet zo vaak opgegeten (insecten)
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
@fader , die gezondheid is er door ons bij verzonnen omdat wij nu eenmaal graag een functionele verklaring willen hebben.
Simpel feit is gewoon, dat pauwen mooie veren hebben ondat wijfjes daar op vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fader Indien een mannetje in de vrije natuur niet voldoende gezond zou zijn, is het gewoon over en uit!
Hij kan dan ook de competitie van andere mannetjes niet aan, wordt weggejaagd en verstoten.
Alleen de allerbeste ,gezondste , sterkste en mooiste mannetjes mogen paren tot instandhouding van de soort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Hiermee moet de pauwhaan pronken om een vrouwtje te lokken.
jc54