Kan mijn kindje lichte ogen hebben?

Mijn vriend heeft bruingroene ogen en ik heb donkerbruine ogen. Stel wij krijgen een kindje, kan het dan lichte ogen hebben? Mijn moeder en de ouders van mijn vriend hebben donkerbruine ogen, mijn vader heeft lichtbruine ogen.

Een docente zei ooit: bruin overheerst.. Dat betekent toch dat er op een gegeven moment niemand meer zou zijn met lichte ogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ieder mens heeft twee allelen voor de oogkleur. Een allel is een stukje in je DNA dat een bepaalde eigenschap bepaalt.
Nou, je wordt geboren twee allelen dus. Eentje van je vader en eentje van je moeder.
Stel dat die je van je vader hebt gekregen info bevat voor bruine ogen, en die van je moeder info voor blauwe ogen.
Dan krijg jij altijd bruine ogen. Want, bruin overheerst!
Echter, je draagt wel het allel voor blauwe ogen met je mee.
Dus, stel, je vindt een partner met bruine ogen die een 'bruin' allel in zich heeft en een allel voor blauwe ogen.
Dan kunnen jullie toch een kindje krijgen met blauwe ogen, ook al heb je allebei bruine ogen.
Want je zou allebei dat allel voor blauwe ogen door kunnen geven. En dan komt dat tot uiting in het uiterlijk van jullie kindje. Die krijgt dan blauwe ogen.
Maar wanneer jij een allel voor blauwe ogen doorgeeft en je partner een allel voor bruine ogen, dan krijgt het kindje bruine ogen. Want bruin is dominant.

Stel je hebt beiden blauwe ogen. Dan kun je niet een kindje met bruine ogen krijgen. Ik heb met mijn blauwe ogen geen allel voor bruine ogen. Want anders was dit tot uiting gekomen omdat bruin dominant is.
De vader van mijn oudste heeft ook blauwe ogen.
In die zwangerschap wist ik dus dat mijn kindje geen bruine ogen zou krijgen.

De vader van mijn tweede heeft bruine ogen. Toen kon het meerdere kanten op gaan. Mijn tweede heeft het allel voor bruine ogen van zijn vader meegekregen en heeft dus bruine ogen. Maar, omdat hij ook mijn allel voor blauwe ogen in zich draagt, zou hij ook kinderen met blauwe ogen kunnen krijgen. Zelfs met een partner die ook bruine ogen heeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Jullie zouden dus een kindje kunnen krijgen met lichte ogen. Als jullie allebei het allel voor lichte ogen in jullie dragen en doorgeven, kan dit!

Toegevoegd na 3 uur:
Lees ook de reacties want ik blijk niet helemaal gelijk te hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker! Alleen als je allebei blauwe ogen hebt, kun je niet een kindje met bruine ogen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel degelijk.
Mijn zwager heeft bruine ogen en beide ouders hebben blauwe ogen, Zijn moeder is half Javaans en heeft het bruine gen door gegeven van haar vader terwijl ze zelf blauwe ogen heeft. Het komt zelden voor maar kan dus wel.
Onderstaand stukje komt van de site:
http://www.erfelijkheid.nl/faq/oogkleur.php Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik snap het al :) Er staat het volgende:
Om duidelijk te maken hoe het mechanisme van overerving werkt, wordt in het volgende voorbeeld gedaan alsof er slechts twee genen bij betrokken zijn. Dus er wordt GEDAAN alsof er slechts twee genen bij betrokken zijn. Dus vroeger op school (want daar is waar ik deze info van heb onthouden) werd er in de biologieboekjes GEDAAN alsof het zo was.... Beetje fout dan om het er niet bij te vermelden, dat er GEDAAN wordt alsof! Ik heb dat verhaaltje namelijk altijd als waar aangenomen :)

Andere antwoorden (2)

Dat klopt ook, hetzelfde geld voor haarkleur. Het is ook een feit dat blonde mensen steeds minder worden, vooral omdat mensen elkaar tegenwoordig van de hele wereld ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hebben beide blauwe ogen, ik en mijn broers hebben allemaal bruine ogen, dus het kan denk ik wel verschillend zijn, misschien slaat t een generatie over.,