Zijn witte en blauwe kwallen hetzelfde?

Ha, die Lezers;

Ondanks dat er geen oostenwind stond lagen er vanmiddag weer een flink aantal blauwe kwallen op het strand. Opvallend is dat er of blauwe (steken) of witte (steken niet) kwallen, maar vrijwel nooit evenveel van beiden liggen. Zijn het soms dezelfde dieren, maar in een andere levensfase? Wiki noemt overigens maar één noordzeekwallensoort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

De blauwe haarkwal is meestal blauw maar er zijn ook weigele en rode varianten. De blauwe haarkwal is een platte kwal. De schijf kan tot 20 cm groot worden. Aan de rand van de schijf zitten lange haarachtige tentakels. Hij heeft 32 lobben aan de rand van de klok met vele tentakels. Deze tentakels bevatten sterk netelige cellen en kunnen wel een meter lang worden. witte kwal:De bloemkoolwal, ook wel zeepaddestoel genoemd, (Rhizostoma pulmo) is een kwal die voorkomt in de Middellandse Zee, de Zwarte Zee, de Atlantische Oceaan en de Noordzee. De lichtblauwe kwal kan een diameter van 30-60 cm bereiken, maar heeft geen tentakels en is bijgevolg niet irriterend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor de ene kwal is doorzichtig en de andere heeft een kleur, en dat is meestal blauw... Wellicht is dat de kleur van het vergif... Het meest aannemelijk is dat dus de ontwikkelingsfase van die ene soort kwal, die anders is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, doorzichtige kwallen zijn jonger dan gekleurde kwallen. Oudere kwallen worden steeds donkerder. Ook nemen ze vaak kleuren aan van symbiotische microörganismen die ze huisvesten.
AWM