waarom kan je je pink niet buigen zonder dat je ringvinger ook buigt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cool :P. volgens wikipedia is dat echter niet normaal, maar t lijkt me zeker ook niet schadelijk! :D

Het beste antwoord

Je pink en ringvinger hebben elk een eigen pees, maar tussen die pezen zitten verbindingsstukjes. Als de pees van je ringvinger aangespannen wordt, wordt tegelijkertijd ook de pees van je pink aangespannen. Daarom kan je je ringvinger en je pink niet zo goed los van elkaar buigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb laatst bij Qi een soort van grappige wetenschapshow op BBC gezien dat er in je vingers geen spieren zitten alleen maar pezen die worden aangestuurd door spieren in je arm, en je vingers delen spieren. Dus denk ik dat je pink en je wijsvinger dezelfde spier delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van klein kind af aan gewend bent ze onafhankelijk van elkaar te buigen/strekken, is dat later ook geen probleem....Ik heb vanaf 6 jaar fluit gespeeld en pianoles gehad, en zowel links als rechts bewegen de vingers 'los' van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merkwaardig, dat is bij mij helemaal niet zo. Zou dat komen doordat ik een muziekinstrument bespeel en mijn vingers daarom onafhankelijk van elkaar moeten kunnen bewegen? In elk geval baart oefening kunst, dus jij moet ook kunnen leren om je pink en je ringvinger afzonderlijk te bewegen.
Amadea
13 jaar geleden
Door middel van oefening lukt het wel hoor. Probeer het maar eens een uur, je zal merken dat het lukt of in iedere geval een stuk beter gaat dan de eerste keer.

Verder hebben ook je pezen ermee te maken zie de andere antwoorden :)