Hoe kun je het geslacht van een kind bepalen aan de hand van een met de vingers getekende lijn?

In onderstaand artikel over grottekeningen in Frankrijk lees ik:

"The researchers were also able to tell the children's genders from the shape of the fingers."

Welke kenmerken maken dit mogelijk?

http://news.sciencemag.org/sciencenow/2011/09/scienceshot-finger-drawings-from.html

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh! Interessant. Had ik geen idee van.
+ voor de vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goeie vraag +!
Ik las het bericht ook en er sprongen als vanzelf vraagtekens op mijn voorhoofd. Natuurlijk weer vergeten dit als vraag hier te posten, blij dat jij dat niet vergeten bent.

Het beste antwoord

Vrouwelijke vinger lopen spitser/tapser toe en de nagels zijn meer driehoekig, waar mannelijke nagels vierkanter zijn.

Ik doe er ook een link naar "Gender Classification from Hand Shape" bij.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoewel er verschillen zijn zijn deze verschillen niet zo eenduidige dat je echt het geslacht met zekerheid vast kan stellen. Zo is de duim van mannen iets korter tov de ret van de hand dan die van vrouwen.

zie http://www.handresearch.com/hand/Evolutie/sekseEngels.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lengteverhoudingen van de vingers.

Mensen die in de groei (ongeboren) meer testosteron ontvingen, zijn doorgaans jongens uiteraard, en dit is terug te vinden in de lengteverhoudingen in vingers.

Jongetjes en mannen hebben doorgaans hun ringvinger langer dan de wijsvinger. Terwijl bij vrouwen het meestal of gelijk is of net andersom.

Echter het is in 95% van de gevallen zo. Dus niet waterdicht, want er zijn ook mannen die weinig testosteron hebben en hebben wat meer vrouwelijke handen qua vingerlengte verhoudingen en vice versa.

Dus terug naar deze bevindingen, als er met de hand werd gevinger-verft, en het kind zou bv met de gestrekte vingers een paar strepen naar beneden trekken, zou je, in geval als het een jongetje was, het beginpunt van de streep van de ringvinger hoger op de wand moeten aantreffen dan de wijsvinger.

Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou je dan dus kunnen concluderen dat de afbeeldingen door een jongetje zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan moet je ook weten met welke hand de lijnen zijn getrokken, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo, dat moet je echt wel aan een afdruk kunnen zien. Ok, als je alleen maar met 1 vinger werkt, zal het erg lastig worden. Maar ik vermoed dat ze inderdaad een streep, getrokken met alle vingers naast elkaar hebben aangetroffen. En daar kan je makkelijk aan zien of het rechts of links is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjit, ik ben mislukt! Mijn ringvinger is een stuk langer dan mijn wijsvinger! Er borrelt een vraag op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: Haha, nee hoor, niet mislukt maar meer testosteron gehad dan de gemiddelde vrouw. En om te checken of je nog steeds redelijk veel testosteron aanmaakt, kijk maar eens naar het middelste kootje van jouw ringvinger. Zitten er een paar (pluis) haartjes op die je niet vindt op de andere 2e kootjes? Dan maak je, zelfs als je vrouw bent, meer dan gemiddeld testosteron aan. Enne, wat voor vraag borrelt er op? :-)
rose
12 jaar geleden
De lengteverhoudingen hebben niet zoveel te maken met 'the shape of the fingers', toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ook die haartjes heb ik. Ik ben een wandelende testosteronfabriek. Dat verklaart wel wat, maar niet veel ;-)