hoe kan het dat soms je ogen een andere kleur hebben?

gisteren vertelt iemand mij dat ik prachtige groene ogen heb terwijl ik toch echt dacht dat ze bruin waren:p. vandaag keek ik weer en nu zijn ze gewoon bruin. ik hoor wel eens dat het aan je kleding ligt, maar heb allebei de dagen zwart aangehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook.
Ik denk dat ik (licht)bruine ogen heb,maar ik hoor ook vaak dat ik van die mooie groene ogen heb.
Dat heeft met de lichtval enzo te maken hè?
Ik zie het nu zelf ook.
In daglicht heb ik echt groene ogen,s'avonds lijken ze bruin.

Het beste antwoord

Ja, ik heb dat ook wel eens gezien. Ogen hebben de kleur die de waarnemer waarneemt. Er is dus best wel eens sprake van optisch bedrog.
Als je bijvoorbeeld hebt gehuild is het oogwit roder en lijken bijv. groene/grijze ogen groener dan normaal.

De kleur van je ogen is duidelijker te zien als er veel licht in schijnt. En hoe meer licht in je ogen, hoe lichter de kleur van je ogen is.
Maar het heeft zeker ook te maken met de reflectie van kleuren om je heen op je ogen, dus ook de kleding die je draagt.
Wellicht speelt de invalshoek van het licht in je ogen ook een rol. Maar dat durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal ligt dat aan de lichtinval. Je irissen weerkaatsen het licht dat erop valt, en daardoor kan de kleur soms anders lijken.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over lichtinval gesproken,heb je dat ook als eens gemerkt?
Dat je een rode blouse aanhebt,en dat je dan savons als het donker is met de auto rijd,en als je dan op een autosnelweg rijd waar er van die lantaarnpalen staan met van dat gele licht,dan lijkt je rode blouse plots bruin te zijn?
Zo hebben afhankelijk van het licht waar je inzit ook je ogen soms een andere kleur dan je dacht te hebben,dat is bij mijn ogen ook zo.
Soms lijken mijn ogen bruin,dan groen,dan grijs.of een combinatie van twee of drie ervan.
Als laatste optie zou het natuurlijk ook gewoon kunnen zijn dat diegene die jouw een complimentje gaf kleurenblind is.

Mijn man is kleurenblind en is overtuigd dat mijn dochter groene ogen heeft terwijl de rest van de wereld toch echt bruin ziet.