Hoe goed is het gezichtsvermogen van katten?

Eén van onze katten is verzot op kaas. Laatst was er een deel van een net gekaasschaafd plakje afgebroken. Ik legde dat stuk plakje in de palm van mijn hand en hield mijn open hand vlak boven de grond. Ons kaasmonster kwam aangesprint. Ik verwachtte dat hij direct het plakje kaas uit mijn hand zou pakken om het op te schrokken.

Maar nee. Hij kwam dichtbij, snuffelde wat... en beet toen in mijn vinger.

Kennelijk rook de kat dat er kaas was, maar zag hij het plakje niet liggen.

Hetzelfde gebeurt als we kleine kattenbrokjes op het terras leggen, op de grindtegels. Het heeft er dan alle schijn van dat de katten de brokjes ruiken maar niet zien, en dat ze de brokjes puur met hun neus zoeken en (meestal) vinden.

Toch kunnen katten ook goed zien. Vliegen, muizen, kattenspeelgoed - alles zien ze, en goed ook. Soms springen ze zelfs omhoog en slaan ze met succes een vlieg uit de lucht - dus hun gezichtsvermogen is uitstekend.

Hoe kan het dat een (roof)dier, dat (dus) bewezen een uitstekend gezichtsvermogen heeft, niet ziet waar een plakje kaas in mijn hand ligt, en niet ziet waar een kattenbrokje op het terras ligt? Zien ze alleen beweging? Zien ze alleen dingen die een groot contrast hebben? Ligt het ergens anders aan?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is ouderdom/verslechterd zicht een optie?
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, ze zijn nog net geen 18 maanden oud. En ze kunnen goed zien, zoals blijkt uit het najagen van muizen en vliegen, en vooral uit het uit de lucht kunnen meppen van vliegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan het ook zijn dat ze bepaalde kleurcontrasten minder goed opmerken?
Cryofiel
7 jaar geleden
Die mogelijkheid opper ik in mijn voorlaatste zin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze zijn bijziend hé? Bij snoepjes op de hand aangeboden zie je dat ze vooral op hun reuk afgaan, dingen die verder weg liggen, zoeken ze op het zicht.
Antoni
7 jaar geleden
Welk concrete antwoord kan je dan eenvoudig via Google vinden, @vijfmeter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*kaasgeschoven

Antwoorden (2)

Het gezichtsvermogen is uitstekend op afstand.
Maar katten zien op korte afstand niet scherp en vertrouwen daarom op hun uiterst gevoelige snorharen en de lange haren boven de ogen wanneer zij bijvoorbeeld een prooi hanteren.
SimonV
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Plus
En inderdaad zien ze bewegende dingen beter dan dingen die niet bewegen. Net als bij honden.
Het zijn beide jagers, daar heeft het mee te maken.
Katten kunnen niet zo goed accomoderen, en zien dus veel minder scherp. Verder zien katten veel beter in de periferie, dat komt ze als jager beter van pas.
Ook is een kattenoog enorm gevoelig voor beweging. Zou je dus een stukje kaas aan een touwtje langs de kat trekken, dan ziet hij het stukken beter dan wanneer je het recht onder zijn snuf houdt.
Rieneke1