Absoluut; kijk maar om je heen.... en verder dan je neus lang is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, iedere keer dat er een kindje geboren wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas een 5 tot 8 miljoen jaar...

En er gaan steeds meer verhalen rond dat er naast deze mens een aantal menssoorten het gewoon niet gered hebben. De Neanderthaler is een voorbeeld hiervan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het toch wel!
En ik weet het ook, jij ook.
Heb je wel eens gehoord van de generatiekloof?
Dat is ruwweg het leeftijdsverschil tussen jou en je ouders. (Ongeveer 20 jaar)Mijn kinderen werken sneller met computers, kunnen meer prikkels aan per tijdseenheid. (Computeren en MTV kijken)
Ik was al blij dat ik huiswerk kon maken met een muziekje op de achtergrond.
Hier is nog veel meer over te vertellen.
Ik vond op google de film The Mayan Clendar comes North met Nederlandse ondertiteling erg leerzaam. De ontwikkelingen gaan alsmaar sneller.
Bijvoorbeeld iemand van 100 jaar geleden zou in de huidige maatschappij gek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Evolutie is een doorlopend proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle leven evolueert alsmaar door,alleen is een mensenleeftijd te kort om daar iets van te merken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gracias O Grote Smurf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee... Je zit 't direct in 't nageslacht.
Ja. Echter, jij en ik of zelfs onze kleinkinderen merken hier niet zo veel van.

Echter, op dit moment is er een sterke evolutie golf gaande: Door verregaande internationalisatie worden verschillende rassen mens, die vroeger door afstand gescheiden werden, op grote schaal weer in verbinding met elkaar gebracht. Hierdoor ontstaan combinaties die voorheen ondenkbaar waren (Mensen met spleetogen, blonde haren en een zwarte huid bv). Dis zijn varianten die nog niet eerder bestonden. Deze recombinatie is een van de factoren van evolutie. Tijd zal moeten leren of dit soort combo's wellicht sterker zijn tegen internationale ziektes zoals de griepgolven en daarom een groter aandeel innemen in de populatie 'mens'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo ver zijn ze nog niet...

Maar ik hoop wel dat ze daar heel snel mee gaan beginnen... En het wordt wel een beetje tijd onderhand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie en natuurlijke selectie komen altijd voor, wanneer aan de volgende drie eisen is voldaan.
Daaruit volgt, dat we door evolutie en natuurlijke selectie nooit met zijn alle homo's zullen worden.
(Ik hoop dat mijn plaatje een beetje goed overkomen)
Daaruit blijkt ook, dat mensen zullen evolueren tot mensen met bijv. grote hersenpannen. Vele andere voorbeelden zijn te bedenken, die wel of niet van de evolutie met natuurlijke selectie zijn te verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, en wel _continue_ en bij elk nieuw nageslacht.
Kijk maar naar twee lange partners. Als die kinderen krijgen, worden dat dan meestal lange of korte kinderen? 'T antwoord weet je al :). Dus ook 't antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is in gang gezet door veranderingen in de omgeving. Als de omgeving stabiel zou blijven zou men zich compleet aanpassen en niet of amper meer veranderen.
Verandering van omgeving zet niet aan tot mutaties, maar wel tot aanpassen van de natuurlijke selectie.

M.a.w. Ja dus, want onze omgeving verandert ook voortdurend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gangbare opvatting is, dat evolutie alleen op merkbare snelheid plaatsvindt in kleine populaties, waar de overlevingskans sterk afhankelijk is van de eigenschappen van het individu. Bij de mens is sprake van enorme populaties, en is de overlevingskans - zeker in de ontwikkelde wereld - nauwelijks afhankelijk van de eigenschappen van het individu.

Evolutie zou dus nauwelijks meer optreden.

Echter, vandaag vond ik de nieuwe NatuurWetenschap & Techniek in de brievenbus. Dat blad (mijn favoriet) maakt er een sport van, artikelen te publiceren die tegen de wetenschappelijke consensus ingaan. Die artikelen zijn geschreven door (minderheids)wetenschappers, en ze zijn consequent zeer doorwrocht.

In het huidige nummer (zie Bron - maar je moet echt de papieren versie lezen) staat een hoofdartikel dat weer heerlijk tegendraads is. Het heet Evolutie FFWD, ondertitel We Evolueren Steeds Sneller. De intro luidt:

"
Snellere hersenen, betere darmen, sterker sperma. Als u dacht dat de mens niet meer evolueert, schrik niet. Een groeiende groep genetici beschikt over aanwijzingen dat de evolutie van de mens juist steeds sneller gaat, in plaats van trager.
"

Ik heb nog geen tijd gehad het artikel te lezen. Daar heb ik wel een paar treinreizen voor nodig.